آرشیو برای: "مهر 1397"

تربيت جنسي

اگر متوجه شديم کودک ما محتواي جنسي در اينترنت جستجو کرده است چکار کنيم؟ تمايلات جنسي جزء لاينفک زندگي هر انسان عادي است. خيلي طبيعي ست که کودک شما به واسطه جوک هاي جنسي که از اطرافيان و يا دوستانش شنيده و يا ديدن يک فيلم در گوشي دوستش و يا هر چيز ديگربه… بیشتر »

ثواب زیارت امام حسین(ع)(1)

  سید بحرالعلوم نقل می کند که در یکی از تشرفات خویش از امام زمان(عج) این سوال را پرسیده است: «چگونه خدای تعالی این همه ثواب به زائرین و گریه کنندگان حضرت سیدالشهداء علیه السلام می دهد؛ مثلاً در هر قدمی که در راه زیارت بر می دارند ثواب یک حج و یک عمره در… بیشتر »

ليله الهرير چيست؟

  ليله الهريردر جنگ صفين خاتمه جنگ صفين نبرد ليله الهريردر شب جمعه 11 ماه صفر سال 38 هجري بود در آن شب سپاه معاويه از شدت سرما مانند سگ صدا مي‌كردند. چون هرير به صداي سگ مي‌گويند. امير المومنين(ع) ذوالفقار به دست و سوار بر اسب پيامبر(ص) شمشير مي‌زد. و… بیشتر »

ويتامين زندگي با نشاط

امام صادق (عليه السلام) : پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى ‏اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسيد: همراهِ همرأى كيست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و… بیشتر »

بازيگوشي كودك نشانگر چيست؟

  الإمامُ الكاظمُ (عليه‏السلام) : تُستَحَبُّ عَرامَهُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَليما في كِبَرِهِ؛ امام كاظم (عليه‏السلام) : بازيگوشى (و شيطنت) پسر در دوران كودكى پسنديده است، براى اين‏كه در بزرگسالى بردبار شود .   من لايحضره الفقيه، ج3، ص 493،… بیشتر »

کتاب مهارت هاي زندگي

  تأليف آقاي سيدمهدي خطيب، نشر: پژوهشکده اخلاق و روان شناسي اسلامي، با همکاري انتشارات دارالحديث سال 1396 امروزه با پيشرفت علم و فناوري و گسترش روزافزون اطلاعات و ارتباطات، از يک سو شرايط زندگي انسان تسهيل گرديده و از سوي ديگر، سلامت رواني او در تهديد… بیشتر »

ايستادگي در امور غريزي2

ايستادگي در مقابل چيزهايي که از«درون حرکت مي‌کنند» مانند فطرت و غريزه، خيلي سخت است. نرم ترين و شکننده‌ترين گياهان کدام است؟ شما از قارچ تُردتر، شکننده‌تر و نرم‌تر سراغ داريد؟ قارچ را اگر کمي فشار دهيد تو مي‌رود، ولي گاهي در مقابل چيزهايي سفت و سخت مثل… بیشتر »

آدرس موفقيت و شكست

  آدرس موفقيت: بزرگراه توکل بلوار آرامش، خيابان صبوري، ميدان عمل، مجتمع انگيزه واحد پشتکار منزل صداقت. آدرس شکست: بزرگراه بد بيني، بلوار حقارت، خيابان توهم، ميدان شعار، بن‌بست «چه کنم»، مجتمع يأس، طبقه زير زمين، منزل فلاکت.   سخن راني دکتر انوشه در… بیشتر »

خانواده درجه يك

نيكي به خانواده رسول خدا(ص) فرمود: هر معروفي صدقه به شمار مي‌آيد و هر آن‌چه را که مؤمن براي خود و خانواده و همسرش هزينه کند و نيز هر آن‌چه با آن آبروي خود و خانواده را حفظ کند، برايش صدقه نوشته مي‌شود. هم غذا شدن با خانواده امام صادق(ع) فرمود: شايسته… بیشتر »

هفت گام تا اظهار وجود2

  گام چهارم: از تماس چشمي بهره بگيريد ارتباط‌هاي غير كلامي گاهي از کلام و سخن‌، باور پذيرترند. تحقيقات نشان داده است که تاثير عناصر غير کلامي در رساندن پيام بيشتر از عناصر کلامي پيام مي‌باشد. ديگران، نداشتن تماس چشمي در زمان ابراز نظر را به حساب نداشتن… بیشتر »

هفت گام تا اظهار وجود1

يکي از مهارت‌هاي مهم در زندگي ما و شما مهارت اظهار وجود است. منظور از اين مهارت آن است كه شخص بتواند به سهولت افکار، احساسات و برداشت‌هاي خود را ابراز كند. با داشتن اين مهارت شما مي‌توايند از حقوق خود دفاع کرده و احساسات شخصي خود را بيان كند. بسياري از… بیشتر »

قرقره درماني

  پرسيد: صلوات موقع عصبانيت چه فايده اي دارد؟! گفتم: مانند قرقره درماني و آب روي آتش است. گفت: قرقره درماني چيه؟ گفتم: زن و شوهري نزد مشاوري رفتند. دکتر مي پرسه: چه اتفاقي افتاده؟ خانم در جواب ميگه: دکتر، ديگه نمي دونم چکار کنم. هر وقت شوهرم عصباني و… بیشتر »

نعيمان شوخ طبع به دام افتاد

  زماني سويبط مهاجري با نعمان بدري همسفر بود. روزي سويبط به نعيمان گفت: به من غذا بده. نعيمان گفت: بگذار رفيق هاي ديگر از سفر بيايند. سويبط نقشه کشيد نعيمان را به عنوان غلام بفروشد. کمي گذشته بود ديد گروهي مي آيند، پيش آنها رفت و گفت:غلامي دارم مي خواهم… بیشتر »

اوج بی مهری!(2)

  همسرم گفت: ای مرد! دست از این ایرادها بردار، آنچه امیرمؤمنان بگوید حق است. هرثمه می گوید: من همچنان در شک و تردید بودم تا سرانجام ماجرای عاشورای سال 61 هجری رخ داد و سپاه دشمن برای کشتن امام حسین علیه السلام بسوی کربلا لشکر کشید. من ابتدا از سربازان… بیشتر »

اوج بی مهری!(1)

  «هرثمة بن سلیم» یکی از یاران امیر مؤمنان علیه السلام بود که در جنگ صفین در رکاب آن حضرت می جنگید. وی می گوید: وقتی از کوفه به جبهه صفین حرکت می کردیم به سرزمین «کربلا» رسیدیم هنگام نماز بود پس به امامت امیرمؤمنان علیه السلام نماز جماعت را اقامه… بیشتر »

آتش!

  هنگامی که امام حسین صلوات الله علیه خندق را حفر کرد (امام گودالی پشت خیمه ها کند و آن را پر از آتش کرد که دشمن از پشت حمله نکند) و آن را پر از آتش نمود، مرد ملعونی به اسم جبیره کلبی به امام گفت: ای حسین قبل از آتش روز قیامت به آتش این دنیا مبتلا… بیشتر »

تربت کربلا

  پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله)، مقداری از خاک کربلا را به‌ام سلمه داده بود و او نیز آنرا در شیشه‏‌ای ‏نگهداری می‌کرد. حضرت فرموده بود هر‌گاه دیدی که این خاک، به خون تبدیل شد، بدان ‏که فرزندم حسین‏(ع) کشته شده است. روزی ام سلمه در خواب، رسول خدا را با… بیشتر »

پيش روندگي2

دستاورد با سرمايه ها و امکانات در اختيار يک فرد رابطه تنگاتنگ دارند. سود و زيان دستاورد با توجه به امکاناتي که فرد در اختيار داشته سنجيده مي شود. از اين رو پاسخ را بايد در معادله امکانات و دستاوردها، و مناسبات ميان آنها جستجو کرد. اما امکانات ما کدامند؟… بیشتر »

پيش روندگي1

  امام صادق (عليه السلام): مَنِ استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ، ومن كان آخر يوميه خيرهما فهو مغبوط، ومَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ، ومَن لَم يَرَ الزِّيادَةَ في نَفسِهِ كانَ إلَى النُّقصانِ، ومَن كانَ إلَى النُّقصانِ، فَالمَوتُ خَيرٌ… بیشتر »

پرورش درك حقيقت

  تا ز لالا مي گـريـزي وصل نيست زانکه لالا را ز شاهد فصل نيست در زمان قديم به مربيان سالخورده اي که وظيفه تعليم و تربيتِ بزرگ زادگان را به عهده داشتند، لالا يا لَلِه مي گفتند. برخي از کودکاني که براي تربيت به اين پيران تجربت انديش سپرده مي شدند، مجذوب… بیشتر »

بد بختي انتخابي

تئوري انتخاب مي گويد که بايد از کنترل گري پرهيز کرد. کنترل گري را به عنوان عامل تخريب کننده رابطه معرفي مي کند. کنترل دروني را در مقابل کنترل بيروني توصيه مي کند. اين روانشناسي جديد به ما مي آموزد که آنچه انجام مي دهيم و احساس مي کنيم، از جمله بدبختي… بیشتر »

اسلام حامي زن

  مقام معظم رهبري: تصور از زن در خانه، تصور يک موجود درجه‌ دويي است‌ که موظف به خدمتگزاري به ديگران است. اين تصور بين خيلي‌ها هست؛ حالا بعضي‌ها به زبان مي‌آورند، بعضي‌ها هم به رو نمي‌آورند، اما در دلشان اين است. اين درست نقطه مقابل آن چيزي است که اسلام… بیشتر »

فریاد!

  اسامی چهار زن که در جریان نهضت عاشورا به عملکرد سپاه یزید اعتراض کردند: 1.ام عبدالله (دختر حرّ بدی کندی، همسر مالک بن نُسَیر).[1] اعتراض او به این سبب بود که شوهرش جبه کلاه دار (=بُرْنُس) متعلق به امام را غارت کرده بود. 2.زنی از قبیله بنی بکر بن… بیشتر »

آسيب هاي ناشي از اينترنت3

  6- ايجاد روابط ناسالم : اتاق هاي گفت و گو (Chat Rooms): در اينترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار مي گيرد . اين اتاق ها مي توانند محل هايي مناسب براي ملاقات يا گفت و گو با ديگر کودکان و نوجوانان ، معلمين و ساير افراد مطلع در سراسر جهان باشند… بیشتر »

آسيب هاي ناشي از اينترنت2

  3- انتشار تصاوير مستهجن و صحنه هاي فجيح : يکي از آسيب هاي رواني – اجتماعي اينترنت ، نمايش تصاوير غير اخلاقي است که از اين طريق در معرض ديد نوجوانان ما قرار مي گيرد و نتيجه اي جز افسردگي و فشار هاي روحي و رواني براي افراد ندارد . علاوه بر تصاوير مبتذل… بیشتر »

آسيب هاي ناشي از اينترنت1

  نوجوانان با توجه به بي تجربگي و کم تجربگي، که پياژه به آن اشاره مي کند، و نيز ويژگي هاي خاص دوره نوجواني، به شدت در معرض آثار منفي و مخرب اينترنت قرار دارند. اين آثار سلامت جسمي و رواني آنان را مورد تهديد قرار مي دهد. در اين قسمت به بررسي برخي از آسيب… بیشتر »

رشد و قدرت در سايه سختي‌ها

  چرا ما در زندگي دنيايي با سختي هاي زيادي روبرو هستيم؟ به ويژه در بوجود آوردن بسياري از آن‌ها خودمان نقشي نداريم. فلسفه اين بلاها و مصائب در زندگي چيست؟ سختي‌هايي که در زندگي به سراغ ما مي‌آيد و ما را آزار مي دهد دو بخش هستند: گاهي مصيبت است و گاهي… بیشتر »

شکوفايي حس زيباشناختي

  به دفعات تجربه کردم کودکان در معرض خطر گفتار، رفتار،انديشه و نگاه زيبا انديشي ندارند. امشب با بچه ها در مورد زيبايي گفتگو کرديم. زيبايي چه تعريفي دارد؟ مصاديق زيبايي چه هستند؟ چرا يک چيز را زيبا مي دانيم؟ مثلا يکي از بچه ها به قفسه کتاب ها اشاره کرد… بیشتر »

اضطراب تنهايي

افرادي که از تنهايي وحشت دارند معمولا مي‌کوشند اين وحشت را ازطريق يک شيوه بين فردي تسکين دهند: آنها نيازمند حضور ديگرانند تا هستي خود را به اثبات برسانند آرزو دارند توسط ديگران بلعيده شوند يا آنکه مي‌خواهند ديگران را ببلعند تا درماندگي ناشي از تنهايي… بیشتر »

حُسن ظن و خوش‌بيني در احاديث

  11 «مولي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)»: مَن لَمْ يُحِسنْ ظَنَّهُ اِستَوَحشَ مِن كُلِّ اَحَدٍ! کسي که حسّ بدبيني دارد از همه کس وحشت دارد! (فهرست ‌غرر، ص 227) 12 «مولي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)»: سُوءُ الظَّنِّ بِمَن لايَخونُ مِنَ اللُّؤْمِ. سؤظن بردن… بیشتر »

شخصیت شناسی شهیدان کربلا

  آیا وهب همان عبدالله بن عمیر کلبی می¬باشد؟ عبدالله بن عمیر از قبیله بنی‌عُلَیم بود.[۱] برخى گزارش‌های تاریخی مربوط به وَهْب بن وهب یا همان وهب بن عبدالله کلبی مشابهت ها و مشتركاتى با متون مربوط به عبد اللّه بن عُمَير دارند و همين باعث شده تا برخى… بیشتر »

بمب هاي مسير خوشبختي (علل مخرب مادي و متافيزيكي)

  پرسش: چه قدر سهم شيطان و لشكر او در ناشادي و كدر شدن روابط خانوادگي دخيل است؟ پاسخ ناشادي و كدر شدن روابط خانوادگي علل زيستي، روان شناختي، اجتماعي و معنوي دارد. بايد هر مرد و زني خود را يك محقق بداند. روش تحقيق علمي متناسب با زندگي را يادبگيرند و… بیشتر »

نماز و معنويت درماني2

  کورتيزول با معنويت درماني به شدت کاهش مي‌يابد وي به روش اجراي اين تحقيق نيز اشاره کرد و گفت: در اين مطالعه، ما ميزان کورتيزول را در سه گروه از افراد، شامل مبتلايان به سرطان تحت معنويت درماني، مبتلايان به سرطان تحت درمان‌هاي متداول دارويي و افراد سالم،… بیشتر »

تقويم شيعه(شهادت حضرت رقيه (س))

در روز پنجم ماه صفر سال61 حضرت رقيه(س) به شهادت رسيد. نام شريفش رقيه. فاطمه. زينب است و نام مادر ايشان ام اسحاق مي‌باشد. ابن فندق در کتاب لباب الانساب از دختری به نام رقیه برای امام حسین در کنار فاطمه و سکینه یاد کرده است.[۱] ابن فندق در جای دیگر فاطمه،… بیشتر »

پوشيدگي فرهنگي

ما را چه شده است كه اين گونه گستاخ و بي پروا، نه تنها به آموزه هاي اسلام و ديگر اديان توحيدي بي اعتناء شده ايم، بلكه پيشينه چند هزار ساله فرهنگ ريشه دار و آزرمگون ايراني را پيش پاي شهوت و شكم قرباني كرده ايم؟! در سخنان روزمره مردم و در شوخي ها و جدي هاي… بیشتر »

ايستادگي در مقابل امور غريزي(1)

  (شريك زنا نباشيم) ما سر دو راهي هستيم، يا بايد بگوييم مردم به راه حرام برويد؛ هر چه بادا باد و يا ازدواج موقت را توصيه کنيم.بحث بين انتخاب ازدواج موقت يا دائم که نيست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. اگر کسي گفت ازدواج موقت نه، يعني زنا… بیشتر »

تاب آوري چيست؟(3)

  شرايط سخت شرايط دشوار تحمل سختي تاب آوري افراد تاب آور روش هاي ايجاد تاب آوري در خود 1- روابط خود را گسترش دهيد: روابط خود را با اعضاي خانواده، فاميل، دوستان يا سايرين گسترش دهيد و مستحکم کنيد. دريافت کمک و حمايت از کساني که به فرد علاقه مندند و به… بیشتر »

تاب آوري چيست؟ (2)

  عوامل حمايتي تاب‌آوري عوامل حمايتي که به تاب‌آوري منجر مي‌شود، عبارت است از: الف) عوامل کودکي مانند خلق و خوي مثبت و توان اجتماعي. ب) عوامل خانوادگي شامل والدين حمايت کننده و تعيين قواعد به صورت همسان. ج) عوامل اجتماعي، مانند روابط مثبت با افراد بزرگ… بیشتر »

تاب آوري چيست؟1

  تاب آوري چيست؟ واژه تاب‌آوري را مي‌توان توانايي بيرون آمدن از شرايط سخت يا تعديل آن، تعريف کرد. در واقع تاب‌آوري ظرفيت افراد براي سالم ماندن ، مقاومت و تحمل شرايط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرايط دشوار فايق مي آيد بلکه طي آن و با وجود آن،… بیشتر »

فحش و ناسزاگويي تعطيل

بين سماعه، صحابه امام صادق (عليه السلام) و شتربان او اختلاف پيش آمد و کارشان به بحث و گفتگو کشيد. يکي سماعه مي گفت و يکي شتربانش، لحظه به لحظه صدايشان بلندتر مي شد. در ميان دعوا ناگهان خشم سماعه شعله ور شد و برسر شتربانش با کلمات زشت و رکيک فرياد زد.… بیشتر »

بدگماني

گفت هر مردي که باشد بدگمان نشنود او راست را با صـد نشان سوءظن گناه بزرگي است که خداوند در قرآن کريم مومنان را به اجتناب از آن فرمان داده است. بدگماني ريشه بسياري از کشمکش ها در ميان آدميان است. چه بسيار خيالات باطل و گمان هاي بي پايه که موجب فروپاشي… بیشتر »

نماز و معنويت درماني

  دکتر اسماعيل اکبري، رئيس مرکز تحقيقات سرطان از نتايج شگفت‌انگيز تحقيقات مختلف درباره ارتباط نماز و معنويت درماني با سلامت جسم و روان که به همت گروهي از پژوهشگران گروه ژنتيک دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مرکز ملي ژنتيک و گروه سايکوانکولوژي اين دانشگاه… بیشتر »

عطش!

  در نبرد صفین ابوایوب سلمی از فرماندهان معاویه به کمک نیروهای خود بر آب فرات مسلّط شده و آن را به روی سپاه حضرت بست. لشکریان امام علی(ع) از شدت عطش به آن حضرت شکایت کردند. امام از گرفتاری پیش آمده به شدت ناراحت شد. در آن حال امام حسین(ع) عرضه داشت:… بیشتر »

معاشرت‌هاي مضر

  مقام معظم رهبري اين‌که گفته‌اند به نامحرم نگاه نکنيد؛ اين‌که به زن‌ها گفته‌اند براي غير شوهرتان آرايش نکنيد؛اينکه به مردها گفته‌اند به چهره‌ي آرايش‌کرده‌ي زن ديگري غير از همسرتان نگاه نکنيد، و از مخالطت‌ها و «معاشرت‌هاي مضر» اجتناب ورزيد، بخش عمده‌اش… بیشتر »

قاسم بن الحسن

  تاریخ ولادت قاسم بن حسن ثبت نشده است، اما در کتاب‌های تاریخی و در مقاتل در مورد سن او اظهار نظرهایی شده است؛ در مقتل خوارزمی آمده است که وی به سن بلوغ نرسیده بود،[۱] و در لباب الانساب سن وی ۱۶ ثبت شده است.[۲] شیخ مفید، مادر قاسم و عبدالله بن حسن و… بیشتر »

تبلت و عفاف

دختري يک تبلت خريده بود. پدرش وقتي تبلت را ديد پرسيد: وقتي آنرا خريدي اولين کاري که کردي چي بود؟ دختر گفت: روي صفحه اش را با برچسب ضدخش پوشاندم و يک کاور هم براي جلدش خريدم. در: کسي مجبورت کرد اينکار را بکني؟ دختر: نه! پدر: به نظرت با اين کارت به شرکت… بیشتر »

دزد گير مطمئن

اگرچه فقر و نياز شديد، عامل مهمي در دزدي است ولي انسان ناوارسته، حتي اگر فقري هم نباشد حريص است و مال‌دوست. در نهاد ما، هم طبع موسوي(حضرت موسي) است، و هم خوي قاروني و فرعوني؛ و اگر روح ما پالايش نشود طبع قاروني و فرعوني ما بر قلمرو وجودمان حاكم مي‌شود و… بیشتر »

عشق كار و كار عشقي

اگر نمي تواني با عشق کار کني، اگر جز ملالت و بيزاري کاري از تو بر نمي آيد، بهتر است کار خود را ترک کني و بر در معبد بنشيني و صدقات کساني را که با عشق کار مي‌کنند، پذيرا باشي. زيرا اگر بي عشق پخت کني، ناني تلخ از تنور به در خواهد آمد که گرسنه را نيم سير… بیشتر »

حسن خلق در سبك زندگي اسلامي

در آموزه‌هاي اسلامي از حسن خلق به عنوان بهترين نيکي‌ها و مايه ميمنت و برکت، رشد و سعادت انسان ياد شده است. پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله هماره تأکيد داشته‌اند که بهترين شما، خوش اخلاق‌ترين شماست. ايشان همچنين در حديثي اميرالمؤمنين علي عليه السلام را به… بیشتر »

شما كه لالايي بلدين...

هيچ‌وقت درکم نمي‌کنند. هميشه سرزنشم مي‌کنند. هميشه دستور، اين کارو بکن، اون کارو نکن، اين‌جا برو، اون‌جا نرو، … خسته شدم. با هم‌کلاسي‌هام که حرف مي‌زنم بيش‌ترشون همينو ميگن. اون‌ها هم از دست پدر و مادرشون ذلّه شدن. کِي باورشون مي شه که من ديگه… بیشتر »

جلوه نمايي زنان

زنان بايد به اين موضوع واقف باشند كه مردان موجودات بسيار بينايي هستند پس زماني كه با چشم سرشان موضوعي را ببينند در مورد آن زياد فكر و فلسفه بافي نمي‌كنند. اگر زني بد لباس باشد تصور مردان اين است كه او يك زن فاسد و خيابان گرد است. اگر زني با عقلانيت خود،… بیشتر »

آرامش بيمار

يكى از وابستگان امام صادق (عليه السلام) گويد: يك نفر از ياران حضرت بيمار شد و ما عده اى از ياران امام براى عيادت او بيرون رفتيم. در راه با حضرت صادق (عليه السلام) روبرو شديم. از ماپرسيدند: كجا مى رويد؟ عرض كرديم به عيادت فلانى مى رويم. فرمودند: بايستيد.… بیشتر »

کانال و سايت هاي روان شناختي

  “كانال هاي روان شناختي همسان گزيني تبيان https://t.me/TebyanHamsangozini سپيده دانايي https://t.me/sepidehdanaei مبارزه با وسواس (سمت خدا) https://t.me/samtekhoda3_vasvas پرسمان https://t.me/porseman خانه خوبمان https://t.me/khanehkhobeman سبك… بیشتر »

دنده عقب

ذهن دوست دارد ما را به عقب برگرداند، مدام جنگ‌ها، شكايات و دعواها را تكرار مي‌کند، و در همه اين زمان‌ها ما در حال آسيب ديدن هستيم: همه زخم‌ها را باز مي‌کنيم و اجازه مي‌دهيم دوباره خون‌ريزي كنند. گاهي اوقات هم ذهن، ما را به خاطرات خوب گذشته مي‌برد و سپس… بیشتر »

ارتباط آگاهانه با جنس مخالف

(تبيين روان‌شناختي ارتباط دختران و پسران) نويسنده: محمود گلزاري موضوع : روابط زن و مرد - جنبه‌هاي روانشناسي ناشر: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، موسسه نشر شهر , “موضوع کتاب حاضر، ارتباط با جنس مخالف در بين نوجوانان و جوانان ايران ، هدف از نگارش… بیشتر »

مهارت هاي زندگي (2)

  مهارت مقابله با فشار عصبي زندگي در دنياي مدرن با فشارهاي روحي و رواني بسياري همراه است. اگر اين فشارها بيش از حد به طول بينجامد بر زندگي افراد تاثير منفي مي گذارد و زمينه ساز بروز مشکلات جدي مي شود. با آموختن اين مهارت افراد هيجان هاي مثبت و منفي را… بیشتر »

مهارت‌هاي زندگي1

مهارتهاي زندگي مهارت هايي هستند که توانايي اجتماعي وروحي فرد را افزايش مي دهند و موجب مي شوند تا او بتواند به نحوي بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواريهاي زندگي مواجه شود. مهارتهاي زندگي قدرت سازگاري افراد را بالا مي برد،شخص مي تواند مسئوليت هاي اجتماعي و… بیشتر »

جايگاه خاص تفريح در زندگي مدرن

چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنتي ندارد؟ چرا اين قدر تفريح و گشت و گذار مي کنيم؟ چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنّتي ندارد؟ براي اين که انسان مدرن نمي تواند با خودش تفريح کند. يعني هروقت به… بیشتر »

بختك‌هاي دست ساز

مهارت هاي رهايي از سنت هاي غلط و خرافات در ازدواج و زندگي مشترک) مولف: آمنه بختياري | بهاره نصيري | مرضيه طاهري ويراستار: مرضيه نصيري زير نظر: مهرستان (محصولات فرهنگي رسانه اي خانواده) ناشر کتاب : قبسات، اصفهان سال نشر: 1396 تعداد صفحات: 224 روز سيزده… بیشتر »

خانه‌ي خوبان

قالَ رسولُ الله (ص) : اِذا باتَتِ المَراَةُ هاجِرَةً فِراشَ زَوجِها لَعَنَتَها المَلائکَةُ حَتّي تُصبِحَ؛ وقتي زني در شب رختخوابش را از شوهرش جدا کند فرشتگان الهي تا صبح او را لعن مي کنند.(نهج الفصاحه ص57، ح 187) وَ قَالَ علي (ع):إِذَا دَعَا الرَّجُلُ… بیشتر »

مهارت مقابله با استرس2

  مهار استرس ها و هدايت آنها به سمتي که ميزان آسيب کمتري از نظر بدني و رواني تحمل کنيم، يکي از مهمترين مهارت هايي است که هر فرد بايد بتواند آن را فراگيرد. روشهاي مهار استرس ها گوناگون مي باشند و ‌بسته به عمق، مدت و نوع استرس و همچنين تفاوت هاي فردي، مي… بیشتر »

مهارت مقابله با استرس1

  بيشتر افراد، واژه استرس را با اضطراب اشتباه مي گيرند و هر دو را به يک معنا تعبير مي کنند. در حالي که اضطراب در معناي کلي کلمه، دلشوره اي مبهم بدون منبع شناخته شده و مشخص است که عموما با تپش قلب و ساير علايم بدني همراه است. استرس يا فشار رواني واژه اي… بیشتر »

رد امان نامه

  عمر بن سعد با دیدن وی در میدان جنگ از او خواست که صحنه جنگ را ترک کند تا در امان باشد. علی اکبر این پیشنهاد را رد کرد و گفت: اَنا عَلِیُّ بْنُ الحُسَیْنِ بْنِ عَلی * نَحْنُ وَ بَیْتِ اللهِ اَولیٰ بِالنَّبِی* تَاللهِ لایَحْکمُ فینا ابْنُ الدَّعِی*… بیشتر »

زوج درماني با روي آورد اسلامي

  پديدآورنده : دكتر محمد رضا سالاري‌فر نوبت چاپ : اول سال چاپ : 1395 ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه http://yon.ir/Cbwf0 تعداد صفحات : 316 چکيده کتاب اين کتاب پيش درآمدي براي تدوين يک برنامه زوج‌درماني بر اساس ديدگاه اسلام است. فصل اول به تشريح مباني و… بیشتر »

آسيب هاي ناشي از اينترنت و راه کارهاي پيشگيري از آن

  اينترنت، از تازه ترين دستاورد هاي بشر و آخرين عضو خانواده تکنولوژي است که حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته، و در عرصه هاي مختلف نقش آفريني مي کند. دنياي اينترنت ، دنيايي مجازي است که با دنياي واقعي پيرامون ما تفاوت هاي دارد . در جهان مجازي ،… بیشتر »

مسير كمال

باغبان زان مي بُرد شاخ مضر تا بيـابـد نـخـل قامـت ها و بـر مولانا در اين بيت انسان را به درخت نخل تشبيه کرده است. هدف غايي درخت نخل آن است که در مسير کمال خود رشد و نمو يابد و رطب شيرين و گوارا بپروراند و انسان ها را از حلاوت و آثار غذايي آن برخوردار… بیشتر »

روان شناسي مثبت نگر

  محور روان شناسي معاصر، آسيب شناسي بوده است.جنبش روان شناسي مثبت نگردر سال 1998 به طور رسمي اعلام موجوديت كرد. آبراهم مزلو براي اولين بار اصطلاح روان شناسي مثبت نگر را به كار برد. مزلو مي گفت روان شناسي معاصر در شناخت جنبه هاي منفي، ضعف ها، كاستي ها،… بیشتر »

بازي با كودكان را جدي بگيريم

نظر مشاوران حوزه کودک درباره بازي با کودکان چيست؟ آيا مي دانيد بازي کودک نه تنها وقت تلف کردن نيست، بلکه راهي براي ابراز احساسات و تمريني براي ياد گرفتن مهارت هاي اجتماعي و ارتباط موثر با ديگران است؟ کودک افسرده چگونه بازي مي کند؟ اين کودکان بيشتر ساعت… بیشتر »

حريم خصوصي

هيچ کس نبايد فضاي شخصي همسرش را از او بگيرد به اين خاطر که نميتواند جاي خالي آن فضاي گرفته شده را پر کند مثلا، مرد دوستاني دارد که در ارتباط با آنها جوک ميگويد، تفريحات مردانه مي کند و حالش خوب مي شود. وقتي زني بخواهد اين فضاي «**منِ**» مرد را حذف کند،… بیشتر »

تأثير نام نيك بر ما

  روان‌شناسان در آزمايش‌هايي به دانشجويان نام‌هاي زيبا و با معنا مانند نام گلها دادند تا به مدت مشخصي با آن نام و تداعي بو و طراوت و تازگي و لطافت آن زندگي كنند. تحقيقات نشان داد كه اين امر سبب اميد، خوش بيني، احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس آنها شد. نام… بیشتر »

باغچه ذهن

باغچه ذهن ذهن ما زندان است ما در آن زنداني قفل آن را بشکن در آن را بگشاي و برون آي از اين دخمه ي ظلماني نگشايي گل من خويش را حبس در آن خواهي کرد همدم جهل در آن خواهي شد همدم دانش و دانايي محدوده ي خويش و در اين ويراني همچنان تنگ نظر مي ماني هر کسي در… بیشتر »

معرفي كتاب دلواپسي هاي خواستگاري

  موضوع: راهکارهاي کليدي در رفع نگراني هاي خواستگاري ويژه دختران اين کتاب توسط مهندس حسن سهرابي با هدف بيان آسيب‌هاي دوران مجردي و توانمندسازي دختران جهت ورود به زندگي نگاشته شده است. محور اصلي کتاب اشاره به نيامدن خواستگار خوب و دلايل آن به صورت علمي و… بیشتر »

فضاي سايبري: فضايي حقيقي

  هشدار آيت الله جوادي آملي نسبت خطرات فضاي سايبري: جوانان بدانند فضاي مجازي فضاي مجازي نيست بلکه فضاي حقيقي است! چراکه «سيم» حقيقت نيست که «بيسيم» بشود مجاز! هر جا انديشه و فکر و نظر منتقل مي شود فضاي حقيقت است، اين فضا را شما بايد مديريت کنيد، لذا به… بیشتر »

نگاه به زير دست

  آدم بايد به پايين تر از خود نگاه کند، نه بالاتر نظير سخن پيامبر(ص): اُنظُروا إلي مَن هُوَ أسفَلُ مِنکم ولاتَنظُروا إلي مَن هُوَ فَوقَکم؛ به فرو دست خود بنگريد و به فرا دست خود ننگريد[1] ************ دردناك ترين بيماري آدمي را بتر از علّت (بيماري)… بیشتر »

حضرت علی اکبر(ع)

  علی اکبر در ۱۱ شعبان سال ۳۳ق در مدینه به دنیا آمد. پدرش امام حسین(ع) و مادرش لیلی بنت ابی مرة نام دارد.[۱] گزارش‌های تاریخی، لقب وی را اکبر و کنیه‌اش را ابوالحسن نگاشته‌اند[۲] شیخ کلینی در فروع کافی حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرده که حکایت از ازدواج… بیشتر »

يک گوش در و يک گوش دروازه؟

  والدين توضيح مي‌دهند و کودکان فراموش مي‌کنند. اين مساله، غيرقابل اجتناب است. بهتر است به‌جاي اين‌که وقت‌تان را با صحبت‌هاي بي‌پايان در زمينه اهميت رعايت آداب معاشرت با فرزندتان تلف کنيد، کمي به بازي بپردازيد. بازي، بهترين روش براي آموختن روابط اجتماعي… بیشتر »

وسواس

  پنبه وسـواس بيـرون کن ز گـوش تا به گوشت آيد از گردون خروش يکي از گرفتاري هاي آدميان، مبتلا شدن به پديده شوم وسواس است. اين بيماري، جان و ذهن انسان را در زندان خود به بند مي کشد و چنان او را با اوهام بي اساس و خيالات واهي درگير مي کند که درک و فهم و… بیشتر »

ماه در کلام عرشیان

  امام سجاد(ع): «خدا عمویم عباس را رحمت کند، به راستی ایثار و جانبازی نمود، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود. خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها، همراه فرشتگان در بهشت… بیشتر »

اعتقادات مذهبي و مهار اضطراب

پرسش:آيا اعتقادات مذهبي مي توانند در مهار اضطراب نقش آفرين باشند پاسخ:شواهد بسياري حكايت از اين دارد كه معنويت گرايي، دين باوري، توكل و توسل جويي اين اثرات غير قابل انكاري را دارند: كاهش تلاطم و تشنجات روحي، كاهش ذهن مشغولي ها، و افزايش تجارب آرامش اين… بیشتر »

تفاوت سني همسر

پيامدهاي احتمالي تفاوت سني زياد در ازدواج چيست؟ دکتر اليس به شما پاسخ مي دهد: تفاوت سني زياد بين زن و شوهر مي تواند براي هر دو نفر مشکلات جدي ايجاد کند. البته معمولاً در اوايل ازدواج اين مشکلات چندان زياد به نظر نمي رسد اما پس از گذشت چند سال به طور جدي… بیشتر »

حجاب و عفت

  مرحوم آيت الله سيد محمدباقر مجتهد سيستاني (ره) پدر آيت الله سيد علي سيستاني تصميم مي گيرد براي تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زيارت عاشورا بخواند. در يکي از جمعه هاي آخر، نوري را از خانه اي نزديک به مسجد مشاهده مي کند. به سوي… بیشتر »

فقط خدا!

  بر اساس گزارش‌های تاریخی دو نفر برای عباس(ع) و برادران او در کربلا امان نامه فرستادند که عباس(ع) و برادران او هر دو را رد کردند: 1. عبدالله‌بن ابی المحل‌بن حزام عامری: او برادرزاده فاطمه بنت حزام (ام البنین) یا مادر عباس(ع) بود. او توانست از… بیشتر »

فضاي مجازي يا سايبري

  مقصود از فضاي سايبري چيست؟ پاسخ: «سايبر» پيشوندي براي توصيف شخص، شي، ايده و يا فضايي است كه مربوط به دنياي کار با رايانه و فضاي متصل به اينترنت مي باشد. اين پسوند از کلمه Cybernetics گرفته شده که به معناي مطالعه مکانيزم هاي مورد استفاده در کنترل و… بیشتر »

همسر و فرزندان حضرت عباس

  عباس(ع) با لبابه دختر عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب بین سال‌‌های ۴۰ تا ۴۵ هجری ازدواج کرد[1] که حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های فضل و عبیدالله بود[۲] که عبیدالله با دختر امام سجاد ازدواج کرد.[ ۳] برخی فرزندان دیگری برای حضرت عباس به نام‌های حسن،… بیشتر »

حديث درباره بيماران

  1ـ «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»: لَيسَ لِلاجسامِ نجاةٌ مِنَ الاَسقامِ. بدن انسان هيچ‌وقت از درد و بيماري خلاصي ندارد. (فهرست غرُر، ص 364) 2ـ امام جعفرصاق(ع): العِلَلُ زكاةُ الاَبدانِ. درد و بيماري زكات بدن انسان است. (تحف‌العقول، ص 403) 3ـ «امام… بیشتر »

حضرت عباس در جنگ صفین

  حضور عباس(ع) در جنگ صفین در چند واقعه این جنگ در تاریخ ثبت شده است. برخی معتقدند عباس(ع) به همراه امام حسین(ع) از جمله افرادی بودند که به فرماندهی مالک اشتر در جنگ صفین به فرات حمله کردند و برای لشگریان امام علی(ع) آب آوردند.[1] دومین نقلی که از… بیشتر »

شادكامي و انتظارات

  پرسش: مهم‌ترين عامل شادكامي در چيست؟ پاسخ: عوامل مختلفي در شادكامي و رضايتمندي ما از زندگي دخيل است. شادي جلوه هاي هيجاني است ممكن است فردي شادكام نباشد و لحظاتي شاد باشد ولي ما بايد براي شادكامي برنامه ريزي كنيم دل كه خندان شد غصه‌ها را هم مي خنداند.… بیشتر »

حضرت عباس

  عباس پنجمین پسر امام علی (ع) و اولین فرزند فاطمه بنت حزام معروف به ام البنین می‌باشد.[۲] فاطمه بنت حزام توسط عقیل، برادر امام علی(ع)، که نسب‌شناس بود به امام معرفی‌ شده بود. او از عقیل خواسته بود همسری برای او پیدا کند که بتواند فرزندان دلیر و شجاعی… بیشتر »

ارتباط با کودکان ناسازگار

  امروز براي جمعي از مربيان و مبلغين در موضوع “شيوه ارتباط با کودکان ناسازگار و خاص” سخنراني داشتم. کلاس پنجم است کوتاه قد و به شدت لاغر اما اين قدر قدرت دارد که وقتي خادم مسجد با او مشاجره کرد، دستور داد کسي مُکَبِر نماز نشود، همه بچه ها… بیشتر »

خورشید بر بالین ماه

  نام شهدایی که روز عاشورا امام حسین(ع) هنگام شهادت به بالین سرشان آمد؛ را بیان کنید؟ امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در هفت مورد به بالین شهدا آمد، و سه نوبت بربالین چند نفر از خاندانش؛ برادرش عباس علیه السلام، فرزندش علی اکبر علیه السلام، و فرزند… بیشتر »

چگونه يک گروه را اداره کنيم؟

  در تعريف گروه بايد آن را عبارت از دو يا چند فرد دانست که با يکديگر در تعامل بوده و به هم وابسته‌اند، از يکديگر آگاهي دارند و با تعامل اجتماعي بر يکديگر تأثير مي‌گذارند. افراد گروه‌هاي کاري غالباً براي نيل به يک هدف مشترک تلاش مي‌کنند. دو پليس در يک… بیشتر »

شهید ایرانی کربلا

  اسلم فرزند عمرو غلام امام حسین علیه السلام و از ترکان دیلم (اطراف آذربایجان ایران) بود. طبق نقل برخی از مورخان، وی مردی شجاع و قاری قرآن، دانای به زبان عربی و در مواقعی کاتب امام حسین علیه السلام بود و هنگامی که امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه و… بیشتر »

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج

  يکي از معضلات قرن حاضر پديده طلاق است . همانطور که آمارها نشان ميدهد ميزان طلاق در تمام جوامع رو به افزايش است و اين معضل گريبان بسياري از جوانان را گرفته يا خواهد گرفت. اما براي پيش گيري از آن آنگونه که بايسته است اقدام لازم توسط زوجين يا خانواده ها… بیشتر »

صحابه شهید در کربلا

  در میان یاران امام حسین(ع) چند نفر از اصحاب پیامبر(ص) بوده‌اند. ۵ نفر از شهدای کربلا جز صحابه پیامبراکرم(ص) بودند . این پنج نفر عبارتند از: انس بن حارث کاهلی،.حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه اسدی،هانی بن عروه مرادی، عبدالله بن یقطر محمد سماوی، اِبصار… بیشتر »

جبرگرايي و افسردگي

  هر که ماند از کاهلي بي شکر و صبر او همين داند : که گيرد پاي جبر هر که جبر آورد، خود رنجور کرد تا همان رنجوريش در گور کرد گفت پيغمبر که: رنجوري به لاغ رنج آرد تا بميرد چون چراغ جبر چه بود؟ بستن اشکسته را يا بپيوستن رگي بگسسته را ون در اين ره ، پاي خود… بیشتر »

یاران امام حسین(ع)

  یکی از محققان معاصر، فهرستی ۱۰۴ نفره از ترکیب قبیله‌ای شهدای بنی هاشم و غیر آنان از آغاز نهضت به شرح ذیل آورده است: هاشمیان و موالی آنان (با احتساب مسلم بن عقیل) : ۲۶ نفر، اسدیان : ۷ نفر، هَمْدانیان: ۱۴ نفر، مَذْحِجیان: ۸ نفر، انصار: ۷ نفر، بَجَلیان و… بیشتر »

بيانات رهبري

دشمن دارد زخمهایی را بر پیکر این انقلاب میزند و وارد میکند، ما باید به این زخمها التیام ببخشیم؛ یکی مسئله‌ی تفرّق مذهبی و طائفی است -شیعه و سنّی- یکی مسئله‌ی اختلافات جناحی است؛ یکی مسئله‌ی دوقطبی کردن‌های مصنوعیِ جامعه است؛ اینها زخمهایی است که دارند… بیشتر »

حضور ذهن و قلب

  از چيزهايي که براي همه ما دردآور است و ما را رنج مي‏دهد، اين است که ما در متن بهترين پايگاه اخلاق يعني عبادات خود در فکر خارج آن هستيم! در متن عملي که براي ما سازنده است متوجّه امور ديگريم؛ مثلاً، انسان در نماز که مناجات عبد با مولا و بهترين وسيله… بیشتر »

شهادت هانی

  هانی، روز ترویه سال 60 همراه با مسلم بن عقیل به شهادت رسید و مسلم توسط بُکیر بن حَمران شربت شهادت نوشید و پیکر او را از بلندای دارالاماره به زیر افکند. و هانی را دست بسته به بازار گوسفندفروشان بردند که فریاد وامَذحِجا! سر می داد و می گفت: امروز از… بیشتر »

نواي رهبر من طلايه دار لاله ها

1 2