تاب آوري چيست؟(3)

 

شرايط سخت شرايط دشوار تحمل سختي تاب آوري افراد تاب آور
روش هاي ايجاد تاب آوري در خود

1- روابط خود را گسترش دهيد:
روابط خود را با اعضاي خانواده، فاميل، دوستان يا سايرين گسترش دهيد و مستحکم کنيد. دريافت کمک و حمايت از کساني که به فرد علاقه مندند و به سخنان شان گوش مي‌دهند، تاب‌آوري را تقويت مي‌کند.
به سوي هدف‌هاي خود حرکت کنيد: به جاي تمرکز بر تکاليفي که به نظر غيرقابل دسترسي هستند به سمت اهداف واقعي حرکت کنيد. از خود بپرسيد «امروز چه کاري مي‌توانم انجام دهم که به حرکت من در مسيري که مي خواهم طي کنم، کمک مي کند».

2-به فرصت‌ها به عنوان موقعيتي براي يافتن خود نگاه کنيد:
بسياري از افراد در حالي که رويدادهاي ناگوار و شرايط سخت را تجربه کرده اند، گزارش هايي از داشتن احساس خودارزشمندي فزاينده و معنويت رشد يافته را بيان کرده اند.
چشم انداز اميدوارانه را براي خود حفظ کنيد:
چشم اندازي خوش بينانه شما را قادر مي‌سازد انتظار وقايع خوب را در زندگي داشته باشيد و به جاي نگراني از آن چه از آن مي ترسيد، سعي کنيد آن چه را که دوست داريد و مي‌خواهيد، تصور کنيد. اعتقاد به آينده بهتر، احساس اميد و هدفمندي و باور به اين که مي‌توانيد زندگي و آينده خود را کنترل کنيد، تاب آوري شما را به نحو شگفت انگيزي ارتقا مي دهد.
تغيير را به عنوان بخش جدايي ناپذيري از زندگي بپذيريد: پذيرفتن رويدادهايي که نمي‌توان آن‌ ها را تغيير داد، به شما کمک مي کند تا بر رويدادهايي که قابل تغييرهستند، تمرکز کنيد.

3-خود را به عنوان فردي ارزشمند و قابل احترام و توانمند بشناسيد:
بي قيد و شرط دوست داشتن و سعي در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آن‌ها و از طرف ديگر شناخت نقاط ضعف خود و کتمان نکردن آن‌ها دو فايده براي شما دارد. اول اين که مي توانيد با شناخت درست نقاط ضعف خود و با واقع بيني، آن ها را برطرف کنيد. دوم اين که اگر اين ضعف ها قابل برطرف کردن نيستند، با پذيرش و کنار آمدن با آن ها اعتماد به نفس، خود ارزشمندي و در نهايت سلامت روان خود را افزايش دهيد.

4-احساس کفايت اجتماعي را در خود پرورش دهيد:
مهارت‌ها و راهبردهاي اجتماعي شامل مهارت‌هاي گفت و گو، جرئت‌مندي و شنيدن صداي ديگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقايد ديگران را در خود پرورش دهيدو با ديگران همدل شويد. برقراري رابطه توام با احترام متقابل و با ديگران موجب به هم پيوستگي اجتماعي يعني احساس تعلق به افراد، گروه‌ها و نهادهاي اجتماعي مي شود و تاب آوري شما را در برابر دشواري ها افزايش مي دهد.

صحبت پاياني با والدين
به نوجوانان و جوانان اجازه دهيد در شرايط دشوار قرار گيرند. تاب آوري خود به خود ايجاد نمي‌شود مگر اين که فرد در موقعيت دشوار و ناخوشايندي قرار گيرد تا براي رهايي از آن يا صدمه پذيري کمتر، حداکثر تلاش را براي کشف و بهره گيري از عوامل محافظت کننده فردي و محيطي بالقوه به کار گيرد. بنابراين از اين که فرزندتان در شرايط سخت قرار گيرد، نترسيد. اجازه بدهيد زندگي را تجربه کند. آن ها به زودي بايد به شکل کاملا مستقل از پس زندگي شان برآيند.

 


مجله سلامت

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.