نماز و معنويت درماني

 

دکتر اسماعيل اکبري، رئيس مرکز تحقيقات سرطان از نتايج شگفت‌انگيز تحقيقات مختلف درباره ارتباط نماز و معنويت درماني با سلامت جسم و روان که به همت گروهي از پژوهشگران گروه ژنتيک دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مرکز ملي ژنتيک و گروه سايکوانکولوژي اين دانشگاه انجام شده است خبر داد و گفت: ما ژن اختصاصي معنويت را در انسان کشف کرديم و نشان داديم که با اعتقاد به ذات مقدس الهي و نيايش او، ژن‌هاي بيماري‌زا و مخرب در انسان خاموش و ژن‌هاي مربوط به سلامت و خوش رفتاري و مهرباني در انسان، فعال مي‌شوند.

وي با بيان اين که در اين تحقيق، پژوهشگران کشور از شش سال قبل از دو پروفايل ژني سروتونين و دوپامين براي رديابي مطالعات خود استفاده کرده‌اند، افزود: نتايج اين تحقيق که براي نخستين‌بار در دنيا، تغيير بيان ژني و در پي آن تغيير رفتارهاي جسمي و رواني را در افراد در پي معنويت درماني نشان مي‌دهد، به درخواست مسئولان دانشگاه کمبريج انگليس، ماه آينده در اين دانشگاه اعلام خواهد شد.

اين جراح سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: اين تغييرات ژني در افراد معناگرا و افرادي که با اخلاص نماز مي‌خوانند، حتي مي‌تواند به نسل‌هاي بعدي اين افراد منتقل شوند و اين اعتقاد که ما براي خانواده‌هاي مومن ارزش بيشتري قائليم از نظر علمي هم واقعيت دارد چون افراد اين خانواده‌ها، اشخاص سالم تري هستند.

وي گفت: تحقيقات در زمينه معنويت درماني در اديان ديگر نيز همچون مسيحيت انجام مي‌گيرد و چند سالي است که محققان به پژوهش‌هاي مشابه ما روي آورده‌اند.

دکتر اکبري گفت: ما در تحقيقات‌مان به علاوه، تاثير معنويت يعني ايمان قلبي به وجود قدرتي مهربان و محافظ و بسيار قدرتمند را بر هورمون‌هاي بدن نيز بررسي و در پژوهشي ديگر ثابت کرديم که نماز با توجه و ايمان قلبي به بخشندگي و حمايت خداوند، ميزان هورمون کورتيزول را هم در بدن کاهش مي دهد.
ادامه دارد…


خبرگزاري بين‌المللي قرآن‌(ايکنا)، دکتر اسماعيل اکبري، تاريخ انتشار: 21 دي 1393
سايكوآنكولوژي، موضوعي ميان‌رشته‌اي از حوزه‌هاي روانشناسي، سبك زندگي و آنكولوژي است كه به مبحث روانشناسي در بيماري سرطان گفته مي‌شود. اين رشته به فرآيند درماني جامع توجه دارد و به موضوعات رفتاري-روانشناختي در طول درمان و عوارض آن مي‌پردازد.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.