چگونه يک گروه را اداره کنيم؟

 

در تعريف گروه بايد آن را عبارت از دو يا چند فرد دانست که با يکديگر در تعامل بوده و به هم وابسته‌اند، از يکديگر آگاهي دارند و با تعامل اجتماعي بر يکديگر تأثير مي‌گذارند. افراد گروه‌هاي کاري غالباً براي نيل به يک هدف مشترک تلاش مي‌کنند.

دو پليس در يک ماشين گشت، يک گروه محسوب مي‌شوند، اما تعدادي از مسافرين در يک هواپيما يک گروه محسوب نمي‌شوند؛ چون شرايط آنها با تعريف ارايه شده همخواني ندارد. گروه‌ها عناصر تشکيل دهنده سازمان هستند.

بايد اشاره داشت كه تفاوت‌ زيادي ميان اصطلاحات گروه، تيم، کميته و مفاهيم مشابه وجود دارد؛ به عنوان نمونه همه تيم‌ها گروه هستند، اما همه گروه‌ها الزاماً تيم نيستند.

در تيم‌ها مهارت‌هاي اعضاء مکمل يکديگر است. همچنين رهبر تيم، نقش‌هاي رهبري را تقسيم مي‌کند در حالي‌كه نقش رهبري در گروه کاملاً برجسته است و ما تقسيم رهبري به گونه‌اي كه در تيم‌ها مي‌بينيم را در اينجا مشاهده نمي‌كنيم. کميته‌ نيز، گروهي از کارکنان بخش‌هاي متفاوت يا مشابه سازمان هستند که تنها به منظور ارايه راهکارها گرد هم آمده‌اند تا مسأله‌اي خاص را بررسي کنند و راهکارهاي لازم را به مديريت ارايه دهند.

اين کميته‌ها دائمي هستند. «کميته ويژه» نيز به منظور بررسي و حلّ و فصل مسايل ناگهاني تشکيل مي‌شود و موقتي هستند. اما آنچه كه در اين کتاب به آن توجه مي‌شود نحوه تعامل افراد در قالب گروه است نه توجه به تفاوت اصطلاحات يادشده!

با وجود تمام مزايايي که کار در گروه دارد، اما به خوبي مي‌دانيد که کار در گروه با مشکلاتي روبرو خواهد بود: وجود اعضا با تفاوت ‌هاي فردي و نامتجانس، انگيزه‌هاي متفاوت، سطوح دانش و تخصص‌هاي گوناگون و… از جمله مواردي هستند که مي‌توانند گروه را با مشکلات و کار در آن را با کندي روبه‌رو کنند.

در نتيجه، حضور در گروه و کار با آن مستلزم برخورداري از مهارت‌هايي است که بتوان بر اساس آنها از تعارض‌هاي درون گروه دور ماند و کارها را مديريت کرد. در اين ميان، مديريت گروه به دليل نقش حساسي که دارد، بايد با برخي مهارت‌ها به منظور اداره گروه آشنا باشد.

اگرچه برخورداري تام و تمام از اين قبيل مهارت‌ها مستلزم شرکت در کارگاه‌هايي است که بدين منظور تشکيل مي‌شوند، اما با اين همه ما در اين کتاب تلاش کرده‌ايم تا به صورت مختصر برخي از مهم‌ترين موارد براي اداره مطلوب يك گروه را براي فعالان فرهنگي ارائه دهيم. اميد است اين گام‌هاي هر چند کوچک، نقش مؤثري در پيشبرد اهداف گروه‌هايي که در يک سازمان تشکيل مي‌شوند ايجاد نمايد.

 

چگونه يک گروه را اداره کنيم؟ (جلد دوازدهم از مجموعه 15جلدي«فعالان فرهنگي») رامين تبرايي، نشر انديشه و فرهنگ اسلامي
http://uupload.ir/files/qa8x_istgahe_otoboos.jpg


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.