مهارت مقابله با استرس1

 

بيشتر افراد، واژه استرس را با اضطراب اشتباه مي گيرند و هر دو را به يک معنا تعبير مي کنند. در حالي که اضطراب در معناي کلي کلمه، دلشوره اي مبهم بدون منبع شناخته شده و مشخص است که عموما با تپش قلب و ساير علايم بدني همراه است. استرس يا فشار رواني واژه اي کلي تر از اضطراب مي باشد. بهتر است بگوييم فرد مضطرب، خود تحت استرس (فشار رواني) مي باشد. اما واژه استرس عموما به معناي فشارهاي رواني ناشي از وقايع تلخ و ناگوار در زندگي نيستند.

فرد، در طول دوران رشد ( از کودکي تا لحظه مرگ ) تحت فشار هاي رواني گوناگون قرار مي گيرد. اين فشارها حتي مي تواند ناشي از تحولات شادي آفرين زندگي همچون موفقيت در دانشگاه، ازدواج، تولد فرزند، تغيير مکان به محله و يا شهر بزرگ تر و … باشد. بنابراين وقايع استرس زا لزوما وقايع تلخ همچون مرگ يک عزيز، اتمام يک رابطه عاطفي، شکست هاي مالي، تحصيلي و … نيستند.

استرس ها مي توانند کوتاه مدت يا دراز مدت باشند. کوتاه مدت همچون يک امتحان مهم، شلوغي صف، انتظار براي يک خبر مهم و يا بلند مدت و مزمن باشند. همچون بيماري مهم يکي از اعضاي خانواده و يا استرس هاي روزانه ناشي از ارتباط با يک همکار و يا يک رئيس پرخاشگر. استرس ها همچنين مي توانند شديد يا خفيف باشند.

ادامه دارد…

 

www.ravanyab.ir

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.