حضرت عباس در جنگ صفین

 

حضور عباس(ع) در جنگ صفین در چند واقعه این جنگ در تاریخ ثبت شده است. برخی معتقدند عباس(ع) به همراه امام حسین(ع) از جمله افرادی بودند که به فرماندهی مالک اشتر در جنگ صفین به فرات حمله کردند و برای لشگریان امام علی(ع) آب آوردند.[1] دومین نقلی که از عباس(ع) در جنگ صفین مطرح شده است کشته شدن ابن شعثاء از شام و ۷ تن از پسرانش به دست عباس است. مردم شام قدرت ابن شعثاء را برابر با هزار سوار می‌دانستند. [2] سومین نقلی که از حضور عباس(ع) در صفین وجود دارد را خوارزمی در کتاب «المناقب» ذکر کرده است. در این نقل آمده است که امام علی(ع) لباس‌های عباس(ع) را پوشید و با اسب او به جنگ رفت تا کُرَیْب‌بن ابرهه که فردی قوی هیکل و شجاع از سپاه معاویه بود و برخی از شجاعانش همچون شرحبیل بن بکر و الحرث بن الجلاح الشیبانی را کشته بود، بکشد.[3]
1.حائری مازندرانی، معالی السبطین، ۱۴۱۲ق، ج۲، ص ۴۳۷؛ الموسوي المقرم، العبّاس (عليه السلام)، ۱۴۲۷ق، ص ۲۴۲؛ خراسانی قاینی بیرجندی، کبریت الاحمر، ۱۳۸۶ق، ص۳۸۵.
2. الموسوي المقرم، العبّاس (عليه السلام)، ۱۴۲۷ق، ص ۲۴۲؛ خراسانی قاینی بیرجندی، کبریت الاحمر، ۱۳۸۶ق، ص۳۸۵.
3. الخوارزمی، المناقب، ۱۴۱۱ق، ص ۲۲۷.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.