آسيب هاي ناشي از اينترنت1

 

نوجوانان با توجه به بي تجربگي و کم تجربگي، که پياژه به آن اشاره مي کند، و نيز ويژگي هاي خاص دوره نوجواني، به شدت در معرض آثار منفي و مخرب اينترنت قرار دارند. اين آثار سلامت جسمي و رواني آنان را مورد تهديد قرار مي دهد. در اين قسمت به بررسي برخي از آسيب هاي ناشي از اينترنت مي پردازيم.

1- افترا و آزار و اذيت :
در اين حالت، رمز پست الکترونيکي برخي از افراد فاش مي شود و با استفاده از پست الکترونيکي آنان موجود است فرستاده مي شود که گاه محتواي آن ها توهين آميز بوده، به تيرگي روابط فرد مورد نظر با ديگران منجر مي شود. در اين خصوص ، بحث تلفيق تصوير برخي از افراد با تصوير هاي مستهجن و فرستادن آن ها براي دوستان و آشنايان نيز مطرح مي شود. در اين جا ، افراد ممکن است مورد تهديد يا توهين توسط اشخاص ناشناس هم قرار گيرند. از اين نکته نبايد غفلت کرد که چه بسا آزار و تهديد کامپيوتري، مثل مزاحمت جسمي، ممکن است مقدمه رفتار جدي تري باشد که خود مي تواند زمينه بروز خشونت هاي فيزيکي تلقي شود.

2- کلاه برداري :
يکي از جرم هاي سنتي که از طريق سيستم ها و شبکه هاي رايانه اي و اينترنت به طور مکرر به وقوع مي پيوندد ، کلاه برداري است . از مصاديق بارز آن که در چند سال گذشته در ايران بسيار مشاهده شده است، موسسه هايي از قبيل گلدکوئست و شرکت هاي هرمي است که بخش اعظم فعاليت هايشان از طريق اينترنت صورت مي گيرد. اين گونه موسسات در واقع پول مردم را جمع کرده ، به خارج از کشور مي فرستند که نظام قضايي و پليس با آن ها برخورد مي کنند. البته گه گاه مبالغي به برخي از اعضا پرداخت مي شود تا آن ها بتوانند مبلغ فعاليت هايي باشند که ديگران در برون از مرز ها از آن منتفع مي شود.

ادامه دارد…

 

محسن ايماني، ماهنامه پيوند شماره 20

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.