جايگاه خاص تفريح در زندگي مدرن

چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنتي ندارد؟

چرا اين قدر تفريح و گشت و گذار مي کنيم؟

چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنّتي ندارد؟

براي اين که انسان مدرن نمي تواند با خودش تفريح کند. يعني هروقت به خودش رجوع مي کند از خودش بدش مي آيد. باغي در درون خودش ندارد که اگر ده سال هم مسافرت نرود هيچ وقت حوصله اش سر نرود.

آدمي که تفكّر معنوي عميقي دارد، اگر صد سال هم مسافرت نرود يك لحظه نمي گويد حوصله ام سر رفت. چون دائماً مشغول سير در يك باغ دروني است .

وقتي ما باغ دروني نداريم بايد برويم با غهاي بيروني را ببينيم.آدمي که خودش را نميتواند تماشا کند چاره اي جز اين ندارد که برود و بيرون از خودش را تماشا کند.

اشخاص معنوي آنقدر درون خودشا ن چيزها ي نو کشف مي کنند و به ظهور مي بينند و چيزهاي بسيار شاد کننده، اميدوارکننده و آرامش بخش مي يابند که هيچ وقت به سير و مسافرت بيروني احتياج پيدا نمي کنند.

بنابراين يكي از دلايلي که ما اين قدر به مسافرت و تفريح نيازمنديم، اين است که ما انسان هاي معنوي اي نيستيم.
هر چه انسان معنوي تر باشد، کمتر احتياج پيدا مي کند به اين که منظره و تابلو را عوض کند، اين است که انسان جديد تابلوهاي خانه اش را هم بايد هر از چند مدّت عو ض کند، مبلمان خانه اش را هم و…
چون بعد از مدّتي اينها ديگر نمي توانند او را از خودش به بيرون از خودش عطف توجّه دهند. اگر همه ما شبيه مولوي بوديم مسافرتهاي [تفريحي] مان هم بسيار کاهش پيدا مي کند.

 


دكتر مصطفي ملکيان (کانال ايشان)

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.