بازي با كودكان را جدي بگيريم

نظر مشاوران حوزه کودک درباره بازي با کودکان چيست؟
آيا مي دانيد بازي کودک نه تنها وقت تلف کردن نيست، بلکه راهي براي ابراز احساسات و تمريني براي ياد گرفتن مهارت هاي اجتماعي و ارتباط موثر با ديگران است؟
کودک افسرده چگونه بازي مي کند؟
اين کودکان بيشتر ساعت هاي روز غمگين و گوشه گير هستند و به بهانه هاي مختلف از بازي با همسالان خود داري مي کنند. آنها کارها و بازي هايي که معمولا کودکان همسن و سال از آن لذت مي برند، لذت نمي برند. بازي هاي آرام و بي سر و صدا را ترجيح مي دهند ممکن است ساعتها تنهايي با عروسکش حرف بزند.
*************
کودک مضطرب چگونه بازي مي کند؟
کودکان مضطرب معمولا نمي توانند تمرکز کنند و خواب راحت و آرامي ندارند براي همين انرژي خود را هنگام بازي زودتر از همسن و سالانش از دست مي دهند در بازي معمولا رهبر نمي شوند و از اينکه مسؤوليت هدايت بازي را بر عهده بگيرند، اجتناب مي کنند اعتماد به نفس پاييني دارند.
**************

** کودک پرخاشگر چگونه بازي مي کند؟
پرخاشگري انواع مختلفي دارد مثل گاز گرفتن، زدن، يا لفظي باشد مثل فرياد زدن و تحقير کردن يا تجاوز به حقوق ديگران است گاهي والدين رفتارهاي پرخاشگري را اصولا پرخاشگرانه تلقي نمي کنند مثلا وقتي کودک به زور و با کتک اسباب بازي را از کودک ديگري مي گيرد، اين رفتار را با عرضه بودن تلقي و تشويق مي کنند يکي از دلايل بسيار مهم پرخاشگري در کودکان يادگيري است واين را از والديني که خلقي عصبي و پرخاشگر داشته اند ياد گرفته اندو اين ياد گيري در بازي هاي انها نمود خواهند داشت اسباب بازي را پرتاب مي کنند و به عروسک ها ناسزا مي گويد و کتک مي زنند.
***********
کودک خجالتي چگونه بازي مي کند؟
تا جايي که بتوانند از جمع کناره گيري مي کنند و هنگام بازي با همسالانشان مطيع و گوش به فرمان هستند ديگران معمولا سواستفاده و مسخره مي کنند هنگام بازي گروهي انتخاب نمي شوند از قوانين بازي اگر چيزي نفهمند سوال نمي کنند مي ترسند ديگران انها را کودن و احمق فرض کنند

** كودكان قرار است كودكي كنند. كودكان را سراغ علم و دانش نبريد و عجله نكنيد زودتر بزرگ شوند. كودكي كه كودكي نكرده و زود بزرگ شده در بزرگسالي كودكانه خواهد زيست. از فرزندتان دانشمند نسازيد. ما قرار نيست بچه ها را تك بعدي و ناقص الخلقه كنيم. كسي كه تنها فكرش دانشمند شدن است اعتياد مثبت دارد كه به اندازه اعتياد منفي آسيب زننده است. هر نوع آموزش آكادميك تا شش سالگي آسيب زننده ست. كودكان بايد بازي كنند و با بازي كردن بياموزند.

 

مرکز خدمات روانشناسي و مشاوره بيدار با مديريت دکتر محمود گلزاري (bidar.org)

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.