مهارت‌هاي زندگي1

مهارتهاي زندگي مهارت هايي هستند که توانايي اجتماعي وروحي فرد را افزايش مي دهند و موجب مي شوند تا او بتواند به نحوي بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواريهاي زندگي مواجه شود. مهارتهاي زندگي قدرت سازگاري افراد را بالا مي برد،شخص مي تواند مسئوليت هاي اجتماعي و شخصي زندگي را بهتر بپذيرد و توانمندي هايش را بروز دهد و از آسيب هاي ناشي از ناتواني در حل مشکلات در امان بماند.

سازمان بهداشت جهاني مهارتهاي ده گانه اي را معرفي کرده است‌ که هر کس بايد اين توانايي ها را براي داشتن زندگي فردي و اجتماعي موفق کسب کند:
1. مهارت خودآگاهي
2. مهارت همدلي
3. مهارت روابط بين فردي
4. مهارت ارتباط موثر
5. مهارت مقابله با استرس
6. مهارت مديريت هيجان
7. مهارت حل مسئله
8. مهارت تصميم گيري
9. مهارت تفکر خلاق
10. مهارت تفکر نقادانه

مهارت خودآگاهي
مهارت خودآگاهي توانايي شناخت نقاط ضعف و قوت هر فرد است. اگر هر فرد بتواند تصويري واقع بينانه از خود کسب کند و نيازها و تمايلاتش را به خوبي بشناسد، مي تواند با حقوق فردي، اجتماعي و مسئوليت هاي فردي و اجتماعي اش آشنا شود.

مهارت همدلي
همدلي به اين معني است که فرد در هر شرايطي، چه خوب و چه بد، بتواند ديگران و مشکلاتشان را درک کند. به اين ترتيب، ديگران را دوست دارد و ديگران نيز او را دوست دارند و به هم توجه مي کنند که در نتيجه، روابط اجتماعي افراد با يکديگر بهتر مي شود.

مهارت روابط بين فردي
اين مهارت، مشارکت و اعتماد واقع بينانه و همکاري با ديگران را مشخص مي کند و موجب مي شود تا روابط دوستانه اي را با ديگران ايجاد کند و دوستي هاي ناسالم را خاتمه دهد تا کسي از چنين روابطي آسيب نبيند.

مهارت ارتباط موثر
با کسب اين مهارت، افراد مي آموزند براي درک بهتر ديگران، به شيوه اي درست، به صحبت هاي آنها گوش دهند. همچنين فرد بتواند نيازها و احساسات خودش را با ديگران در ميان بگذارد تا هم نيازهاي ديگران و هم نيازهاي خودش برآورده شود و در نتيجه ارتباطي رضايت بخش شکل گيرد.

ادامه دارد…

 


مجله پزشکي دکتر سلام

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.