فضاي مجازي يا سايبري

 

مقصود از فضاي سايبري چيست؟

پاسخ: «سايبر» پيشوندي براي توصيف شخص، شي، ايده و يا فضايي است كه مربوط به دنياي کار با رايانه و فضاي متصل به اينترنت مي باشد. اين پسوند از کلمه Cybernetics گرفته شده که به معناي مطالعه مکانيزم هاي مورد استفاده در کنترل و منظم سازي سيستم هاي پيچيده انساني و ماشيني است.هم زمان با توسعه اينترنت واژه هاي تركيبي بسياري از كلمه سايبر به وجود آمده است.

در اين جا به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
پـول سـايـبـر(Cybercash)،
فضاي سايبر (Cyberspace)،
كانال سايبر (Cyberchannel)،
فرهنگ سايبر (Cyberculture)،
شهرونـد سايبر (Cybercitizen)،
تجارت سايبر (Cyberbussiness)،
راهنمايي فضاي سايبر (CyberCoach).

نخستين بار ويليام گيبسون نويسنده داستان علمي تخيلي در كتاب نورومنسر در سال 1984 واژة فضاي سايبر را به كار برده است. فضاي سايبر به مجموعه هايي از ارتباطات دروني انسان¬ ها از راه كامپيوتر و وسائل مخابراتي بدون در نظر گرفتن جغرافياي فيزيكي گفته مي شود.

يك سيستم آنلاين نمونه اي از فضاي سايبر است. كاربران آن مي‌توانند از طريق ايميل با يكديگر ارتباط بر قراركنند. بر خلاف فضاي واقعي، در فضاي سايبر نياز به جابه جايي‌هاي فيزيكي نيست و كليه اعمال فقط از طريق فشردن كليدها ياحركات ماوس صورت مي‌گيرد. اين عدم جابه جايي فيزيكي، محققان را واداشت كه به مطالعه برخي شباهت‌هاي فضاي سايبر با حالت هاي نا هشياري، به خصوص حالت‌هاي ذهني‌اي كه در رويا ها ظاهر مي‌شوند، بپردازند.

 

صد هزاران دام و دانه، ج1، ص 6-12؛ کانال زندگي آرام

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.