مهارت هاي زندگي (2)

 

مهارت مقابله با فشار عصبي
زندگي در دنياي مدرن با فشارهاي روحي و رواني بسياري همراه است. اگر اين فشارها بيش از حد به طول بينجامد بر زندگي افراد تاثير منفي مي گذارد و زمينه ساز بروز مشکلات جدي مي شود. با آموختن اين مهارت افراد هيجان هاي مثبت و منفي را در خود و ديگران مي شناسند و سعي مي کنند واکنشي نشان دهند که اين عوامل مشکلي براي آنها ايجاد نکنند.

مهارت مديريت هيجان
هر انساني که در زندگي خود با هيجانات گوناگوني از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالي، لذت و موارد ديگر مواجه است که همه اين هيجانات بر زندگي او تاثير مي گذارد. شناخت و مهار اين هيجانات، همان مديريت هيجان است. براي کسب اين مهارت فرد به طور کامل بايد بتواند احساسات و هيجانات ديگران را نيز درک و به نوعي اين هيجانات را مهار کند.
مهارت حل مسئله
زندگي سرشار از مسائل ساده و پچيده است. با کسب اين مهارت بهتر مي توانيم مشکلات و مسائلي را که هر روز در زندگي برايمان رخ مي دهند، از سر راه زندگي مان برداريم.

مهارت تصميم گيري
براي برداشتن هر قدمي در زندگي بايد تصميم گيري کنيم، مسير زندگي انسان را تصميم گيري کنيم، مسير زندگي انسان را تصميم گيري هاي او مشخص مي کند. با آموختن اين مهارت اهداف خود را واقع بينانه تعيين و از ميان راه حل هاي موجود بهترين را انتخاب مي کنيم و مسئوليت عواقب آن را نيز به عهده مي گيريم.

مهارت تفکر خلاق
تفکر يکي از مهمترين مهارت هاي زندگي است. مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوري و خلق ايده اي جديد است تا در موارد گوناگون بتوانيم راهي جديد و موثر بيابيم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواري ها احساسات منفي را به احساسات مثبت تبديل مي کنيم.

هنگامي که تفکر خلاق را مي آموزيم ديگر مشکلات زندگي مزاحم ما نيستند، بلکه هر کدام فرصتي هستند تا راه حل هاي جديد بيابيم و مشکلات را به گونه اي حل کنيم که کسي تاکنون اين کار را نکرده باشد.

مهارت تفکر نقادانه
مهارت تفکر نقادانه موجب مي شود هر چيزي را به سادگي قبول يا رد نکنيم و پيش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبي مورد بررسي قرار دهيم و پس از آن، در مورد رد يا پذيرش آن تصميم گيري کنيم. با آموختن تفکر نقادانه فريب ديگران را نمي خوريم و به عاقبت امور به خوبي فکر مي کنيم و دقيق و درست تصميم مي گيريم و ارتباطات درستي برقرار مي کنيم.

منبع براي مطالعه
مهارت هاي زندگي، تأليف آقاي سيدمهدي خطيب،
نشر: پژوهشکده اخلاق و روان شناسي اسلامي، با همکاري انتشارات دارالحديث

 

مجله پزشکي دکتر سلام

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.