آرشیو برای: "دی 1397"

حق برادران دینی(2)

  3. به جان و زبان و دست و پاى خود، او را كمك نمائى . 4. راهنماى او باشى و چون آينه باعث برطرف كردن عيوب او گردى . 5. مبادا او به گرسنگى يا تشنگى و بى پوشاكى بگذراند در صورتى كه شكم تو آكنده از غذا و بدنت پوشيده از لباس باشد. 6. اگر تو خدمتگذار و نوكر… بیشتر »

حق برادران دینی(1)

  معلى بن خنيس گفت به حضرت صادق (عليه السلام) عرض كردم مسلمان چه حقى بر برادر مسلمان خود دارد. فرمود: براى هر مسلمانى بر برادر خود هفت حق واجب و لازم است كه اگر يكى را ضايع نمايد از ولايت خدا و طاعت او خارج مى شود. عرض كردم تفصيل آنها چيست ؟ فرمود: اى… بیشتر »

عشق‌هاي آتشين

  مرغ عشقش مرده بود. چقدر غصه مي‌خورد. ديروز زنگ زد گفت الان اين نر بيچاره هم مي‌ميره. اين مرغ عشق‌ها تاب مستوري ندارن. من مي‌دونم. آخه مرغ عشق، خودش جفتشو انتخاب مي‌کنه. الانم آب نمي‌خوره، دونه هم نمي‌خوره صداش هم در نمياد. تابلو داره دق‌مرگ مي‌شه.… بیشتر »

گوش هوش و گوش جان

  گر نخواهي در تردد هوش جان کم فشار اين پنبه اندر گوش جان انسان علاوه بر گوش ظاهري، داراي اين توانايي دروني است که الهامات حق را از راه باطن دريافت نمايد. توانايي دريافت باطني حقايق را عارفان و حکيمان گوش جان ناميده اند. شنيده هاي گوش ظاهري به دليل… بیشتر »

کدامیک بهترند؟!(2)

  عرض ‍ كرد فعلا همين مقدار پيش من بود چنانچه اجازه دهيد بيش از اين تهيه و تقديم كنم . پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم) دست خويش را بلند كرده گفتند خداوندا به اندازه كفايت به اين ساربان عنايت كن . همراهان عرض كردند يا رسول الله آنكه درخواست شما را رد… بیشتر »

کدامیک بهترند؟!(1)

  حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) در بيابان به شتربانى گذشتند. مقدارى شير از او تقاضا كردند. در پاسخ گفت آنچه در سينه شتران است اختصاص به صبحانه اهل قبيله دارد و آنچه در ظرف دوشيده ام شامگاه از آن استفاده مى كنند. آنجناب دعا كردند خداوند مال و… بیشتر »

سال نو فرنگي

  ده سال پيش، توي خانه پدربزرگ ما اگر کسي مي ‌گفت کريسمس، چشم پدربزرگ کوچک مي‌ شد. همه هم مي‌ دانستند که وقتي چشم پدربزرگ کوچک بشود، يعني خيلي ناراحت شده است. بعد هم داد و هوار مي‌کرد که چرا اسم فرنگي به کار مي ‌بريد! که مگر خودمان زبان نداريم؟ که… بیشتر »

عبدالمطلب و پیامبر اکرم

  عبدالمطلب علاقه فراوانی به حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) داشت, این مسأله از دوران کوتاهی که سرپرستی محمد(صلی الله علیه وآله) را عهده دار بود به خوبی هویدا است.در کنار کعبه، مکانی بود که تختی در آنجا قرار داده بودند که مخصوص عبدالمطلب بود و هیچ کس بر… بیشتر »

در زندگي آموختم

  در زندگي آموختم که با احمق بحث نکنم و بگذارم در دنياي احمقانه خود باقي بماند. در زندگي آموختم که با انسان وقيح و بي حيا بحث و جدل نکنم چون او چيزي براي از دست دادن ندارد و فقط روح مرا تباه مي کند آموختم که از حسود دوري کنم چون اگر همه دنيا را هم به او… بیشتر »

تنها دل نگرانی!

  تنها نگرانی عبدالمطلب نوه عزیزش محمد(ص) بود؛ در لحظات آخر عمر وقتی ابوطالب بر بالین او حاضر شد؛ محمد را بر سینه ی او دید. عبدالمطلب در حالی که گریه می کرد, رو به ابوطالب کرد و گفت: “تو را در مورد این کودک که بوی پدر را استشمام نکرد و شفقت مادری را… بیشتر »

تقويت سيستم ايمني بدن با 9 گام سالم

  سلامت نيوز:سيستم ايمني بدن همراه با داشتن يک شيوه زندگي سالم از قبيل خواب کافي، ورزش و البته رژيم غذايي مناسب پشتيباني مي شود. به گزارش سلامت نيوز به نقل از آواي سلامت ،کمبود برخي مواد غذايي بخصوص ويتامين دي، قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي مصنوعي،… بیشتر »

هر فکري را زياد جدي نگير

  کتاب هر فکري را زياد جدي نگير (چگونه افكارتان را كنترل كنيد و از رشد افكار آزاردهنده رها شويد) كاترين سوتكر ، متيو مک‌کي الهام آرام‌نيا ، شمس‌الدين حسيني چگونه افکارتان را کنترل کنيد و از رشد افکار آزاردهنده رها شويد” هر روز صبح که بيدار… بیشتر »

کودکی آخرین نور

  رسول خدا (صلی الله علیه وآله) چهار سال از دوران زندگی خود را نزد حلیمه گذراند و پس از آن دو سال با مادرش آمنه زندگی کرد. پیامبر (صلی الله علیه وآله) در سن شش سالگی مادرش را از دست داد و سپس جدش, عبدالمطلب سرپرستی او را عهده دار شد. با مرگ عبدالمطلب… بیشتر »

بيانات مقام معظم رهبري

جبهه‌ی بزرگ دشمنان] نزدیک به چهل سال است که مشغول حمله کردن و یقیناً ناکام شدنند؛ تا امروز ناکام شده‌اند، بعد از این هم به توفیق الهی ناکام خواهند شد. شما در این ناکام‌سازیِ دشمن باید به‌معنای‌واقعی‌کلمه نقش ایفا کنید؛ پس باید خودتان را بسازید. بیانات… بیشتر »

یهودیان و تولد پیامبراکرم(ص)

  يک روز بعد از ميلاد حضرت محمد(ص)، يکی از علمای يهود به دارالندوه آمد و از حاضران پرسيد: آيا امشب در ميان شما فرزندی متولد شده است؟ گفتند: نه. گفت: پس بايد در فلسطين متولد شده باشد؛ پسری که نامش احمد است و هلاک يهود به‌دست او خواهد بود. حاضران، پس از… بیشتر »

بيانات مقام معظم رهبري

حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت. بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ بیشتر »

زيباترين زن دنيا

  جواني به حکيمي گفت: «وقتي همسرم را انتخاب کردم، در نظرم طوري بود که گويا خداوند مانندش را در دنيا نيافريده است. وقتي نامزد شديم، بسياري را ديدم که مثل او بودند. وقتي ازدواج کرديم، خيلي‌ها را از او زيباتر يافتم. چند سالي را که را با هم زندگي کرديم،… بیشتر »

ارهاصات پیامبراکرم(ص) (2)

  در آن روز دریاچه ساوه که سال‌ها آن را می‌پرستیدند فرو رفت و خشک شد. وادی سماوه که سال‌ها کسی آب در آن ندیده بود آب در آن جاری شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش ‍ شد. نوری در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و در عالم منتشر گردید تا… بیشتر »

ارهاصات پیامبراکرم(ص) (1)

  ارهاصاتی که در شب تولد پیامبراکرم(ص) روی داد:ابلیس تا قبل از تولد خضرت عیسی به آسمان‌های هفتگانه رفت و آمد، می کرد و چون حضرت عیسی (ع)‏ به دنیا آمد، از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می‏رفت، و هنگامی که رسول خدا (ص) به دنیا آمد از همه… بیشتر »

هزار راه نرفته در تربيت

  شرط تربيت مأيوس نشدن از تربيت شاگر و متربي است. - نقل مي کنند شخصي جلوي دهان گوسفندي علوفه گرفته بود و از آن طرف مي زد زير شکم گوسفند و مي گفت: پس کي مي خواهي چاق شوي؟ گوسفند گفت: بذار علف بره تو دهانم. - مربي بايد، قلق متربي دستتش بيايد. بداند چگونه… بیشتر »

هزار راه نرفته در تربيت

  شرط تربيت مأيوس نشدن از تربيت شاگر و متربي است. - نقل مي کنند شخصي جلوي دهان گوسفندي علوفه گرفته بود و از آن طرف مي زد زير شکم گوسفند و مي گفت: پس کي مي خواهي چاق شوي؟ گوسفند گفت: بذار علف بره تو دهانم. - مربي بايد، قلق متربي دستتش بيايد. بداند چگونه… بیشتر »

پيام هاي يک کلاس سه دقيقه اي

  مقدمه: ضرورت تداوم راه شهيد حججي توجه به پيام هاي شهيد است. همه گفتار و رفتار اين شهيد جوان بسيار استثنائي و کم نظير است ولي حقيقتا فايل صوتي کوتاه شهيد که براي پسردوساله اش ارسال کرده پيام ها و ويژگي هاي عجيبي دارد! شهيد به گونه اي صحبت کرده که نمي… بیشتر »

قبل از تولد

  از آمنه مادرپیامبر اکرم(ص) نقل شده است: “زمانی که باردار شدم, این مسأله را نمی دانستم و سنگینی حمل را احساس نمی کردم. حتی حالاتی را که زنان در این دوران پیدا می کنند, نداشتم. روزی در حال خواب و بیداری صدایی شنیدم که می گفت: آیا می دانی حملی را در خود… بیشتر »

ضمانت بهشت!

  امام صادق (عليه السلام) فرمودند: عده اى از انصار خدمت پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) آمده پس از سلام عرض كردند يا رسول الله حاجتى داريم . فرمود: چيست حاجت شما. گفتند درخواست بزرگى است. فرمود: هر چه هست بگوئيد. گفتند مى خواهيم براى ما بهشت را… بیشتر »

مبارزه با زمستون عاطفي

  زمستون شده بود. هوا دلشن و پشت بومها مي‌ريختن. هوا سرد بود. مش‌قربون تلفنشو برداشت و با پسرش تماس گرفت: سلام پسرم! خوبي بابا، عروس گلم چه طوره؟ پسر با احترام گفت: به مرحمت و دعاي شما، خوبيم بابا جون! مش قربون گفت مراقب قلبهاتون باشين. لحاف عشق رو… بیشتر »

نوجوان دانا

  نوجوانى كه هنوز به سنّ بلوغ نرسيده بود، به پيامبر صلى اللّه عليه و آله سلام كرد و از خوشحالىِ ديدن ايشان، چهره‏ اش گشاده گشت و لبخند زد. پيامبر صلى اللّه عليه و آله به او فرمود:"” اى جوان! مرا دوست دارى؟"". گفت: اى پيامبر خدا! به خدا سوگند، آرى!… بیشتر »

تکنيک جعبه نگراني (worry box)

  تکنيکي وجود دارد که با استفاده از طبقه بندي نگراني ها براساس دو شاخص، تا حد زيادي مي توان بر آن ها غلبه کرد: اهميت و قابليت کنترل. براي سنجش مهم بودن يک نگراني اين سؤال را بپرسيد که: آيا موضوع نگراني، زندگي من را به نحو قابل توجهي تحت تاثير قرار خواهد… بیشتر »

خودبزرگ بيني

  امام علي (ع): « مَن كانَ عِندَ نَفسِهِ عَظيما كانَ عِندَ اللّه حَقيرا » هر كس خودش را بزرگ شمارد، نزد خدا خوار است چو باشد كسى راضى از نفس خويش حقير است نزد خداى بزرگ‏ نداند كه باشد و را عيب بيش ضعيف است و نادان، نباشد سترگ‏   سيدعطاء اللَّه مجدي‏،… بیشتر »

بخشنده تر از حاتم طائی(2)

  سفانه می‌گوید: پرسیدم این مرد که به من اشاره کرد با او سخن بگویم کیست؟ گفتند: على بن ابى طالب است. وی می‌گوید: همچنان بودم تا کاروانى از طایفه بلىّ آمد و من که‏ مى‏خواستم سوى شام بروم و به برادرم ملحق شوم به نزد پیامبر رفتم و گفتم: اى پیامبر خدا!… بیشتر »

بخشنده تر از حاتم طایی(1)

  دختر حاتم طائی بود در جریان جنگ به اسیر شده بود.دختر حاتم در خانه‌ای نزدیک مسجد بود که اسیران را آن‌جا نگه می‌داشتند. پیامبر بر او گذشت و او زنى زبان‌آور بود و گفت: اى پیامبر خدا! پدرم مرده، و سرپرست من غایب است، بر من منت گذار که خداى بر تو منت نهد.… بیشتر »

درس‌هاي زندگي

  • موفقيت، نتيجه تشخيص درست است؛ تشخيص درست، اغلب نتيجه تجربه است؛ تجربه نيز اغلب نتيجه تشخيص نادرست است • سه جمله براي دستيابي به موفقيت: 1) بيشتر از ديگران بدان، 2) بيشتر از ديگران کار کن، 3) کمتر از ديگران توقع داشته باش. • گذشت زمان بر آنها که… بیشتر »

جوان و اعتماد به نفس

  نويسنده: محمد سبحاني نيا انتشارات: بوستان کتاب تهيه کننده ها: موسسه بوستان کتاب يکي از اهداف تربيتي که همواره مورد توجه مربيان بوده، توجه دادن نوجوانان و جوانان به «اعتماد به نفس» و پرورش روحيه «خودباوري» است. از اين مهم، در دانشِ روان‌شناسي و نيز… بیشتر »

تقسيم ناعادلانه

  مرحوم دولابي مي‌فرمود: مشهد مشرف شدم، يکي از دوستان ما يک مشکل و ناراحتي داشت. آمد با من دعوا مي‌کرد، من سه روز است حرم آمدم، گريه مي‌کنم و ناله مي‌زنم. امام رضا به من نظر نکرده و حاجت مرا نداده است. مي‌گفت: من خيلي از دست اين ناراحت شدم. گفتم: اگر… بیشتر »

پیمان عقبه ثانی

  سال ۱۳ بعثت، در موسم حج، ۷۳ مرد و زن از قبیله خزرج، پس از فراغت از مراسم حج در عقبه گرد آمدند. پیامبر با عموی خود عباس بن عبدالمطلب نزد آنان رفت. نوشته‌اند نخستین سخنگو عباس بود، بعد از پایان سخنان وی؛ آنان در پاسخ عباس گفتند: سخن تو را شنیدیم، اکنون… بیشتر »

پیمان عقبه اولی

  شش تن از قبیله خزرج در سال یازدهم بعثت، در مراسم حج با پیامبر دیدار کردند و پیامبر دین خود را بر آنها عرضه کرد. آنها با پیامبر عهد بستند که پیام دین محمد (ص) را به مردم خود ابلاغ کنند. سال بعد، در وقت حج، دوازده تن از مردم مدینه در عقبه با محمد (ص)… بیشتر »

از زبان امام علی(ع)

  حضرت علی(ع) در مورد ظلم و ستم قریش در شعب ابی طالب به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان، به معاویه چنین نوشت: «خویشان ما (قبیلۀ قریش) بر این شدند که پیامبر ما را بکشند و نسل ما را براندازند. دربارۀ ما تصمیم گرفتند و ستم‌ها رواداشتند. خواروبار از ما قطع کردند… بیشتر »