شام تا سحر

 

 

19. بعد تناول وعده غذایی افطار و یا شام، برای تامین آب و رفع تشنگی در روز آینده، حداقل “دو ساعت” بعد از صرف غذای افطار و شام، باید از “شربت های خنک” “دمنوش های گرم” و “میوه های آبدار” استفاده کنید. بهترین زمان برای جبران آب بدن، فاصله بین افطار تا سحر، است. و اصلا روی تامین آب بدن در هنگام سحر، حساب باز نکنید. از نوشیدنی های مفید برای تقویت قلب و اعصاب، در شب های ماه رمضان، می توان از شربت آبلیمو عسل، شربت “گلاب بیدمشک زعفرانی"، شربت “خاکشیر و تخم شربتی با گلاب"، شربت آلبالو، شربت گیلاس، شربت سکنجبین و شربت ماء الشعیر طبی، نام برد.

 

20. میوه های آب دار، در فاصله افطار تا سحر در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار، حرکات دودی روده را تقویت کرده و خشکی مزاج و یبوست دستگاه گوارش، را بر طرف می‌کند. میوه هایی مثل: هندوانه، طالبی، خربزه، زردآلو، گیلاس، هلو، قیسی، شلیل قرمز، موز، سیب، گلابی، انار شیرین و …، از میوه های بسیار مفید در فاصله بین شام تا سحری، می باشند. همچنین از دو میوه قرآنی انجیر و زیتون که خدواند به آن قسم یاد کرده است (وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُون‏)، نیز در وعده سحر، افطار و شام، غافل نشوید. در وعده سحری و شام، حتما از روغن زیتون و انجیر، برای جبران کم خونی و کاهش قند خون، استفاده کنید.

 

21. و اما این که فاصله بین افطار و شام تا زمان خواب، چقدر باشد، بستگی به نوع غذای مصرفی دارد؛ البته خواب با شکم پر و بلافاصله پس از افطار و شام، توصیه نمی‌شود. از دیدگاه طب سنتی اسلامی، بهترین وقت خواب، زمانی است که غذا در معده، کاملا هضم شده و از معده خارج و به روده وارد شود. زیرا معده انسان در طی خواب، تقریبا فعالیت ندارد، ولی روده در طی خواب نیز به فعالیت خود ادامه می دهد؛ بنابراین، زمان مناسب برای خواب، حداقل دو ساعت بعد از اتمام افطار یا شام، می باشد. هنگام خواب باید نور و روشنایی، در اتاق وجود نداشته باشد، حتی اگر برخی از افراد عادت به استفاده از “چراغ خواب” دارند، باید نور آن بسیار كم باشد. و بهتر است، یک و نیم ساعت مانده به اذان صبح، بیدار شوید.

 

22. اما آنچه که امروزه معمول است، در شب های ماه مبارک رمضان، تا سحری بیدار می مانند، خلاف قاعده عمومی و اصل آرامش خواب شبانه است؛ لکن می توان شب زنده داری در ماه رمضان، اگر برای مطالعه علمی، عبادت و تلاوت قرآن باشد، مستند به حدیثی باشد که بیداری شب برای این امور، را جایز می داند.

 

23. اما اگر بتوانید غذای سحری را در طول روز، آماده و تهیه کنید و شب های ماه مبارک رمضان را دو ساعت بعد از افطار بخوابید، و یک ساعت قبل از سحری، نیز بیدار شوید، برای سلامتی جسم و روح، خیلی مفیدتر خواهد بود و تمرینی برای یازده ماه دیگر سال خواهد بود. چراکه، ماه مبارک رمضان، الگویی برای دیگر اوقات می باشد.

 

24. و البته روزه داران محترم، برای جبران کم خوابی شبانه در ماه رمضان، از خواب قیلوله و خوابیدن بعد از نماز ظهر و عصر، به عنوان بهترین گزینه برای استراحت و تجدیدقوا بهره گيرند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.