مهارت حل مساله را بياموزيد1

 

زندگي يک فرصت بزرگ و شايد يک مسئله بزرگ است که روزانه مسايل کوچک را براي ما به ارمغان مي آورد که ما آن ها را مشکلات مي ناميم. دنياي واقعيت هاي ما انسان ها مملو از مسايل و مشکلاتي است که هر روز با آن مواجهه مي شويم و يا آنها با ما مواجهه مي شوند. زندگي را مي توان روند پياپي مواجهه شدن با مسايل و تلاش براي حل آنها دانست. حل مشکلات فراروي انسان تاثير سازنده اي در ايجاد اعتماد به نفس و کسب آرامش دارد و به انسان نيروي ويژه و انگيزه اي مناسب براي مواجهه سازنده با مشکلات هديه مي نمايد. حل موفقيت آميز مسايل زندگي به اعتماد به نفس بيشتر و آرامش فرد منجر مي شود،در حالي که حل ناقص يا گره هاي ناگشوده بهداشت روان شخص را به طور جدي تهديد خواهد کرد.

به نظر مي رسد انسان ها خيلي اوقات مي توانند مشکلات خويش را حل نمايند بي آنکه حل مسئله را به صورت مدون و يا در کارگاه مهارت هاي زندگي آموخته باشند. اما از سوي ديگر خيلي اوقات نيز انسان ها نمي توانند مسئله خود را حل کنند، چون حل مسئله را به صورت يک مهارت نياموخته يا تمرين نکرده اند. حل مساله از نظر انديشمندان در بالاترين سطح از فعاليت هاي شناختي انسان قرار دارد. و نيازمند يک سلسله فعاليت هاي تخصصي و داشتن بسياري از توانمندي هاي شخصيتي است.

با تعريف حل مساله آشنا شويم
روش حل مساله فرايند تفکر منطقي و منظمي است که به فرد کمک مي کند تا هنگام رويارويي با مشکلات راه حل هاي متعددي را جستجو کند و سپس بهترين راه حل را انتخاب نمايد. به اين ترتيب حل مساله يک فرايند آگاهانه- منطقي- تلاش بر و هدفمند است.
حل مساله عبارت است از فرايند شناختي- رفتاري که توسط خود فرد هدايت مي شود و فرد سعي مي کند با کمک آن راه حل هاي موثر يا سازگارانه اي براي مسايل زندگي روزمره خويش پيدا کند.
مسئله مي تواند ناشي از يک مشکل بيروني(مثل يک امتحان سخت) و يا از درون فرد نشات گرفته باشد(مثل اهداف، نيازها، تعهدات شخصي).

حل مساله ماهرانه مستلزم عبور گام به گام از اين مراحل است

انتخاب رويکرد صحيح نسبت به مشکلات
در اين مرحله لازم است باورهاي غلط نسبت به مشکل شناسايي و اصلاح گردد مثلاً اين باور (نبايد در زندگي با مشکل روبرو شد).( مشکل نشانه ضعف، بي لياقتي و ناتواني است.
زندگي بدون مشکلات انسان را به آب راکدي تبديل مي کند که مي ماند، مي گندد و متعفن مي شود. هر مشکلي در زندگي در حکم فرصتي است براي ارتقاء، بزرگ شدن، براي با تجربه شدن و براي استوار کردن وجود راست قامتي براي مواجهه با مسايل آتي زندگي.

ادامه دارد…

 

تبيان

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.