مهارت حل مساله را بياموزيد2

 

تعريف دقيق مسئله
معمولاً وقتي مشکلي در زندگي پيش مي آيد آدم ها آن را خيلي گنگ، مبهم، پراکنده و غير دقيق ادراک مي کنند. در اين مرحله بايد به سوال هاي زير پاسخ داده شود.مشکل چيست؟ کي مشکل شروع شد؟ مشکل کجا شروع شد؟ چه کسي در اين مشکل نقش دارد؟
هدف اين گام ارايه تعريف مشخص و دقيق از مسئله است تا آنجا که ابهامات و نامفهومي هاي فوق ذکر تا جاي ممکن از بين برود.

توليد، خلق و پيدا کردن راه حل هاي متعدد و متفاوت
يک روش عيني و عملي براي پيدا کردن راه حل ها، روش بارش ذهني است.روش بارش ذهني يعني سعي کنيم بدون هيچ نوع قضاوت، بازداري، ارزش گذاري خوب و بد و يا جلوي فکر خود را گرفتن، راه حل هاي متعدد، متنوع و غير قضاوتي براي مسئله ارايه بدهيم.نکته بسيار مهم در اين مرحله آن است که کميت و تعداد راه حل ها مهم تر از کيفيت آن هاست.

ارزيابي سود و زيان و معايب و محاسن راه حل ها و انتخاب از بين راه حل ها
در اين مرحله راه حل هاي ارايه شده در گام 3 را مورد ارزيابي قرار دهيد و سود و زيان هر کدام را بررسي کنيد. سپس بر اساس غلبه نسبي مزايا و معايب در مورد آن راه حل تصميم گيري کنيد. يعني در نهايت راه حلي را انتخاب کنيد که بيشترين سود و کمترين زيان را داشته باشد.

اجراي راه حل و بازبيني
در اين مرحله راه حل انتخابي خود را اجرا کنيد و آثار و نتايج آن را بر خودتان و ديگران نظاره کرده و آثار واقعي روش انتخابي را با پيامدهاي پيش بيني شده مقايسه کنيد. در اين مرحله زمان بندي از اهميت خاصي برخوردار است. بعد از اجراي راه حل و مفيد بودن آن به خودتان پاداش دهيد و اگر مسئله حل نشد، موانع را شناسايي کرده و برطرف کنيد. در صورت لزوم مي توانيد مراحل حل مساله را مجدداً تکرار کنيد. احتمالاً اشکالي در جريان حل مساله پيش آمده است. مثلاً ممکن است مشکل به خوبي و دقيق تعريف نشده، اهداف واقع بينانه نبوده و…

 

تبيان

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.