مديريت دعواهاي خانوادگي1

پرسش:
براي مديريت دعواهاي خانوادگي چکار کنيم؟

پاسخ:
هنگام مشاجره و درگيري مجموعه اي از علائم جسمي مانند ضربان سريع قلب، عرق کردن کف دست ها، سرگيجه ها، خشم، دلشوره و گرفتگي عضلات بروز مي کند. حل تعارض از مهارت هاي بين فردي است که مي توان به شيوه اي نظام مند، از آن براي حل و فصل اختلافات استفاده کرد.
تکنيک هايي که در اين مطلب مي خوانيد به شما کمک مي کنند تا ناسازگاري ها را مديريت کنيد.

1. تکنيک بازگشت
وقتي آرام شديد، دوباره بازگرديد و آرام درباره مشکل بحث کنيد. اگر احساس آرامش نمي کنيد، بحث درباره مشکل را به بعد موکول کنيد.

2. تکنيک توقف
پذيرش اين تکنيک ساده به زمان و مقداري شوخ طبعي نياز دارد. وقتي مشاجره و درگيري اوج مي گيرد، دست خود را بالا مي گيريد و فرياد مي زنيد «توقف» يا «ايست».اين علائمي است که مي گويد دو طرف بايد فرياد زدن را متوقف کنند و به اتاق هاي مجزايي بروند.

3. تکنيک تايم اوت
توقف کردن درگيري به معناي حل و فصل مشکل نيست بلکه مهلتي است تا طرفين آرام شوند و به حالت عادي بازگردند. زوج ها، هنگام مشاجره هيجان زده مي شوند. وقتي اين اتفاق مي افتد ميزان ضربان قلب، تنفس، نبض و هورمون آدرنالين خون افزايش مي يابد. يکي از اهداف اين مرحله، آرام کردن افراد است. هر فرد به اتاقي مي رود و 15-10 دقيقه بي سر و صدا مي نشيند.

4. تکنيک تنفس آهسته
گاهي وقت ها براي آرام شدن بايد نفس عميق کشيد. در اين مهلت 15-10 دقيقه اي استراحت، دستتان را روي شکم خود بگذاريد و نفس بکشيد. کم کم سرعت نفس کشيدنتان را کم کنيد و عميق تر نفس بکشيد. پس از چند لحظه آرام خواهيد شد.

5. تکنيک گفت و گوي محترمانه
پس از گوش دادن به همه حرف هاي همسر، از نيازها، نگراني ها و مسائلي که باعث ناراحتي شما شده است، با آرامش و احترام سخن بگوييد:
- نيازها و نگراني هاي خود را شرح دهيد.
- همسر خود را سرزنش نکنيد.
- در جستجوي راه حلي باشيد.
- از او بخواهيد خلاصه حرف هاي شما را بازگو کند.
- او نيز بايد به نيازها و نگراني هاي شما توجه کرده باشد و آنها را به ياد بسپرد. گاهي اوقات، در شرايطي که رسيدن به توافق دشوار است، درخواست کمک از فرد سوم سودمند است.

6. تکنيک ارتباط چشمي
گوش دادن و يادگيري آن کار آساني نيست. با استفاده از روش گوش دادن فعال، مي توانيد به همسر خود نشان دهيد که به حرف هاي او گوش مي دهيد.
وقتي همسر شما حرف مي زند، به چشم هايش نگاه کنيد. با اين کار نشان مي دهيد که به حرف هاي او توجه داريد. هر دو سه دقيقه يک بار، حرف هاي همسر خود را جمع بندي کرده و بازگو کنيد.
اين روش به همسر شما که ممکن است آشفته و عصبي باشد کمک مي کند تا به آساني و با اطمينان، احساسات خود را به زبان آورد. استفاده از زبان بدن با حرکت هايي مانند تکان سر- او را به حرف زدن تشويق مي کند.

ادامه دارد…

 

هفته نامه سلامت

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.