عدم برخورد با دانه درشت ها

مالك بن نویره یکی از اصحاب بزرگ پیامبر اسلام بود . او پس از رحلت رسول الله ، از بيعت با ابوبكر خوددارى نمود. زیرا هنوز بيش از سه ماه از واقعه غدير نگذشته بود ، و در آن روز ، تمامى حاضرين ، با امام علی عليه السّلام به عنوان جانشين بعد از رسول خدا بيعت كرده بودند. ابوبكر که حکومت خود را در خطر می دید، خالد بن وليد را که بسیار به او علاقه داشت به سوی مالك بن نويره فرستاد. خالد و همراهانش بر مالك و قبيله بنى يربوع وارد شدند. هنگام نماز، هر دو طرف با هم نماز خواندند.
بعد از نماز، مالك بن نويره را به همراه همسرش نزذ خالد بردند . همسر مالک ، در نهایت زیبایی بود و خالد شیفته ی او شد . خالد دستور داد تا سر مالک را از بدن جدا كنند. مالك پرسید: چرا چنين فرمانى در حقّ من مى دهى؟

خالد پاسخ داد: تو مرتد شده اى
مالك گفت: چند لحظه قبل ما با شما اذان گفتيم و نماز خوانديم، چگونه مرتد شده ايم؟ مرا به مدينه بفرست تا با ابوبكر مذاكره کنم
خالد قبول نکرد. مالک در آخرین لحظات زندگی اش رو به همسرش کرد و گفت:
زیبایی تو مرا به کشتن داد!
خالد دستور داد سر از بدن مالک جدا كردند، و در همان شب با همسر مالك همبستر شد.
انتشار این خبر بلوایی در مدینه به راه انداخت . همه از ابوبکر تقاضای مجازات خالد را داشتند . حتی عمر بن خطاب که همیشه حامی ابوبکر بود ، خواستار مجازات خالد شد.
اما ابوبکر گفت : خالد در اجتهاد خود خطا نموده و خطای در اجتهاد گناه نیست! عمر گفت: لااقل خالد را عزل کن!
ولی ابوبکر حتی حاضر به عزل خالد هم نشد!

دو سال بعد ، وقتی عمر به خلافت رسید ، خالد را از فرماندهی سپاه عزل کرد . ولی بعد از مدتی ، رابطه خالد و عمر به دلایل نامشخص ، دگرگون شد و در سال 17 هجری قمری ، عمر از خالد دلجویی کرد و حتی به او امارت بخش هایی از شام را هم سپرد!
خالد بن ولید ، هنگام مرگ ، عمر را وصی خود قرار داد. عمر نیز در آخرین لحظات قبل از مرگ گفت: اگر خالدبن ولید زنده بود، او را به جانشینی خود انتخاب می کردم!

برگرفته شده از:
ابن اعثم، الفتوح ، جلد ۱ صفحه ۲۳
ابوالفرج اصفهانی، الاغانی ، جلد ۱۵، صفحه ۳۰۲
خلیفه بن خیاط، تاریخ، جلد ۱، صفحه ۵۳
یعقوبی، التاریخ، جلد ۲، صفحه ۱۳۹
طبری، تاریخ طبری ، جلد ۳، ص280

 

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.