روزی حلال

سیره امام صادق علیه السلام در تجارت:
روزى امام صادق علیه السلام ، مصادف را فرا خواندند و مبلغ يكهزار دينار به وى دادند و فرمودند: آماده عزيمت به كشور مصر باش. با این پول کالائی خریداری کن و در مصر به فروش برسان و سودش را بیاور.
مصادف با آن پول، كالائى تهيه كرد و همراه بازرگانان، به كشور مصر حركت نمود. كاروان بازرگانى وی در نزديكي مصر با كاروان ديگرى روبرو شد. دو كاروان از يكديگر درباره كالاى تجارتى خود كه آيا در شهر هست يا نيست، پرس و جو كردند.
كالا و مال التجاره مصادف كه جزو مايحتاج عمومى مردم بود، از قضا در مصر يافت نمى‏شد. در اينجا افراد كاروان با قيد سوگند تصميم گرفتند كه آن را به دو برابر قیمت بفروشند.

پس از آنكه كالا به فروش رفت ومطالباتشان را گرفتند، به سوى مدينه راه افتادند. مصادف به حضور امام صادق علیه السلام شرفياب شد و دو كيسه جلوى امام گذاشت و عرض كرد: قربانت گردم! اين كيسه سرمايه اصلى تان و اين كيسه هم سود بازرگانى تان.
امام صادق (ع) فرمود: اين سود بسيار زياد است. شما با مال التجاره چه كرده‏ايد؟
مصادف ، جريان را به امام توضيح داد و گفت كه چگونه هم قسم شدند كه آن کالا را به دلیل نیاز مردم و کم بودن کالا، به دو برابر قیمت بفروشند.
امام فرمود: سبحان الله ! سوگند مى خوريد كه بر مسلمانان اجحاف كنيد و براى يك دينار، يك دينار سود مى گيريد؟!
آنگاه يكى از دو كيسه را برداشت و فرمود: اين سرمايه پرداختى ما، ولى ما را نيازى به آن سود نيست .
سپس خطاب به مصادف فرمود: مجاَلدةُ السّيوف أهونٌ من طلبِ الحلال. شمشير زدن وجنگ و پيكار خونين، آسان تر از به دست آوردن روزى حلال است .
علامه مجلسی، بحارالانوار – جلد 47 – صفحه 59


 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.