خروج از بن بست مشاجرات

 

پرسش: اگر شوهرم به هر دليلي مشاوره را نپذيرفت چه كنم؟

پاسخ:
تفاهم 75 درصدي در زندگي مشترك مطلوب است و براي حل اختلافات بايد از مذاكره، افزايش آستانه تحمل، شكيبايي، سازگاري، رفاقت، ايثار، همياري، همدلي، بخشش( نه گذشت)، پذيرش تفاوت‌ها( نه تحمل تفاوت ها)، همانندسازي با سب زوج هاي خويشتندار و موفق و.. كمك گرفت.

وقتي جايي آتش گرفته بايد تلاش كرد زودتر آتش را مهار كرد و افراد و لوازم را از حريق دور كرد. اگر آتش‌نشاني سر وقت نيامد ما نبايد وقت را از دست دهيم. در آتش اختلافات بهترين تدبير اين است كه زن و شوهر به جاي روش‌هاي كودكانه ناپخته مانند قهر، گريه، داد و فرياد، خودخوري، بهانه گرفتن، تظاهر، تسليم، مقابله به مثل براي حل تعارض و تنش مذاكره و گفتگو كنند. هنر مذاكره مانند هنر و مهارت شناكردن است. وقت غرق شدن زمان خوبي براي آموزش نيست. بنابراين بايد قبل از ازدواج اين مهارت را آموخت و پيوسته آن را به روز كرد. اگر با مذاكره و گفتگو به نتيجه نرسيديد يا يكي حاضر به گفتگو نشد نبايد سريع مشكل را به خانواده ها كشاند چون اغلب والدين به دليل علقه و محبت شديد والدين فرزندي سوگيرانه وارد كارزار مي شوند و به آتش فتنه دميده مي شود و قوز بالا قوز مي‌شود. در اين وقت بايد از مشاوره خانواده يا لااقل افراد باتجربه، امين و مورد مقبول هر دو كمك خواست.

در ضمن بايد از نرم افزارها و كتب كمك آموزشي براي حل تعارض و اختلافات مدد گرفت. ياد وداع از اين دنيا معادانديشي و تقويت معنويت در منزل برخلاف تصور سبب افسردگي نمي‌شود بلكه توجه و مراقبت و شكرگزاري ما را تقويت مي‌كند و قدر وقت و نعمت‌ها را بيشتر خواهيم دانست. آيت الله بهجت فرمودند: «وداع از اين دنيا براي ما بسيار نزديک است؛ ولي ما آن را بسيار دور مي بينيم؛ وگرنه اين قدر با هم نزاع نداشتيم.» به جاست اين جمله با طرح عالي و خط خوش قاب گرفته شود و در منزل و ادارات و محل كار و تحصيل نصب شود.

نرمش مقتدارنه
تفاهم گل ها و نهال هايي است در بوستان «رابطه» دو سويه قاطعانه (نرمش مقتدارنه) مي رويد نه در كوير خشك «ارتباط» يك‌سويه مستبدانه يا خودخورانه.

پس گل ها و نهال هاي زير را در اين بوستان بكاريم و چون باغبان از آن مراقبت و نگهداري كنيم :
ت : توانايي پذيرش تفاوت‌ها
ف : فرار نكردن از صراحت و شفاف سخن گفتن
ا : احترام متقابل
هـ : همدلي صميمانه و صادقانه
م : محدود نكردن خودمختاري و آزادي مشروع و معقول همديگر

 

صد هزاران دام و دانه، ج1، ص 6-12، کانال زندگي آرام

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.