تمرين مراقبه لبخند واقعي(لبخند داچن)

 

راهي براي افزايش شادکامي
همه ما به ارتباط دو سويه ذهن و بدن واقف هستيم. از آنجايي که کنترل ذهن براي افراد عادي کار مشکلي است، ما معمولا سعي مي کنيم از طريق مديريت بدن به طور غيرمستقيم بر ذهنمان تاثير بگذاريم. زماني که ما لبخند مي‌زنيم، لبخند ما پيامي را به مغز مخابره مي‌کند که بسته به نوع لبخند متفاوت است.

«خنده عصبي» که گاهي اوقات به آن پوزخند مي‌گوييم، به مغز مي‌گويد که ما در حال پنهان کردن يا پوشاندن چيزي (احساس، هيجان) هستيم.

در مقابل «لبخند واقعي» که با بالا رفتن گوشه لب‌ها و چهره‌اي آرام مشخص مي‌شود، پيام آرامش و شادي را به مغز مخابره مي‌کند. سعي کنيد هميشه لبخندي واقعي به لب داشته باشيد، زيرا اين کار مانع ارسال پيام‌هاي حاوي استرس و ناراحتي به مغزتان مي‌شود. براي اينکه هميشه لبخند واقعي به لب داشته باشيد، نياز به تمرين داريد. سعي کنيد در هر بار تمرين حداقل سه مرتبه طوري لبخند بزنيد که گوشه‌هاي لبتان کمي بالا بيايد و ماهيچه‌هاي صورتان فعال شوند، بعد از هر بار تمرين براي چند ثانيه به ماهيچه‌هاي صورتتان استراحت بدهيد.

تمرين‌هاي لبخند واقعي :
1. صبح وقتي چشمتان را باز مي کنيد، لبخند واقعي بزنيد.
براي يادآوري مي توانيد تصوير يک صورتک خندان را روي سقف، ديوار روبرويتان يا هر جاي ديگري که به محض باز کردن چشمتان به آن مي افتد، بچسبانيد، اگر نقاشي تان خوب است بهتر است کمي خلاقيت به خرج دهيد و طرح يک چهره خندان را بکشيد. نوشتن جمله “لبخند بزن” به جاي استفاده از تصاوير هم مي تواند جالب باشد. قبل از بيرون آمدن از رختخواب چند نفس عميق بکشيد و در همان حال لبخند بزنيد.

2. در اوقات بيکاري لبخند واقعي به لب داشته باشيد.
هر وقت ديديد که براي لحظه اي بيکار شديد، مثلا زماني که در صف يا در حال صرف چاي هستيد، لبخند بزنيد. براي عميق تر شدن لبخندتان مي تواند از اشيا کمک کنيد. مثلا دقت کردن به يک نقاشي زيبا، آسمان آبي، افتادن يک برگ از درخت و لذت بردن از تماشاي آنها يا توجه کردن به طعم چايي که در حال نوشيدنش هستند، مي تواند موجب عميق تر شدن لبخند شما شوند.

3. هنگام عصبانيت لبخند بزنيد.
هر وقت احساس عصبانيت کرديد، سعي کنيد تمرين لبخند زدن را انجام دهيد. اين کار را حداقل سه مرتبه تکرار کنيد. يعني لبخند بزنيد، اندکي به ماهيچه هاي صورتتان استراحت دهيد و باز لبخند بزنيد، همرا کردن اين تمرين با تنفس عميق موجب فروکش کردن خشم شما مي شود.

4. به شخصي که بيش از همه موجب آزار شما شده فکر کنيد و لبخند بزنيد.

در جاي راحتي بنشينيد. نفس عميق بکشيد و لبخند واقعي بزنيد. چهره فردي را که باعث ناراحتيتان شدن مجسم کنيد. سعي کنيد چهره او را به منفورترين وضعيتي که ديده ايد تجسم کنيد. به اين فکر کنيد که چه اتفاقاتي در زندگي روزمره اين فرد ممکن است وي را خوشحال يا ناراحت سازد. در مورد نحوه ادرک شخص مورد نظر فکر کنيد: سعي کنيد به الگوي فکري و تبيين هاي وي دست يابيد. ببينيد انگيزه اين فرد از اعمال و رفتارش چيست. سرانجام، آگاهي او را مد نظر قرار دهيد. ببينيد که آيا ديدگاه ها و بينش اين فرد خالص و باز است، يا اينکه از پيشداوري ها، قضاوت هاي عجولانه، کوته فکري يا عصبانيت تاثير مي پذيرد. به اين فکر کنيد که آيا اين فرد‌ بر خودش تسلط دارد يا خير. اين کار را تا زماني ادامه دهيد که در دلتان نسبت به وي احساس شفقت و دلسوزي کرده و احساس خشم و عصبانيتتان از بين برود. براي اثربخش بودن اين تمرين بايد آن را بارها در مورد يک فرد اجرا کنيد.

اقسام لبخند
الف. داچن: به نام كاشف آن داچن، اصيل و صادقانه – مثل پاي كلاغ.
ب. لبخند مهماندار هواپيما و تبليغات تلويزيوني (غير اصيل، سفارشي)
بشنويد:
https://t.me/sepidehdanaei/3208

 


كانال روان شناسي مثبت گرا، زهره قرباني
https://t.me/positivepsychologyy


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.