بازي‌هايي براي رفع و دفع خجالت کودکان

 

مادر و پدر گرامي!
اين بازي‌ها را مي‌توانيد با توجه به سن و توانمندي‌هاي کودکان در فرصت‌هايي که تمايل به بازي کردن دارند، انجام دهيد.
1. مسابقه گويندگي
2. بازي «معلم بودن»
3. بازي «تکميل جملات»
4. بازي «پاسخ به پرسش‌ها»
5. بازي «مصاحبه تلويزيوني»
6. بازي «کامل کردن يک شعر»
7. بازي «کامل کردن يک داستان»
8. بازي «داستان سازي با تصاوير»
9. بازي «چه کسي مي‌تواند ديگران را بخنداند»
10. بازي «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطيفه»
11. بازي كردن در نقش شخصيت هاي مختلف با ماسك در جمع.

بازي هايي براي کاهش هراس اجتماعي و رفع خجالت و کمرويي کودکان
1 - مسابقه گويندگي:
در اين بازي هر کودکي سعي مي کند متني را که از قبل تنظيم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقليد از گويندگان اخبار تلويزيون و راديو). برنده کسي است که مسلط تر از ديگران بوده و کمتر اشتباه داشته باشد.

2 - بازي «مصاحبه تلويزيوني»:
يکي از کودکان نقش فيلمبردار را با گذاشتن يک شي بر دوش ايفا مي کند و فرد ديگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن يک شي به عنوان ميکروفن بازي مي کند و از بچه هاي ديگر در رابطه با موضوعاتي که از قبل تنظيم شده است، سوالاتي مي کند ازجمله در زمينه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومي و…

3 - بازي «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطيفه»:
از کودکان خواسته مي شود با آرامش کامل، يکي از خاطرات خود يا داستان و شعري را که ياد دارند براي ديگر اعضاي گروه تعريف کنند نتيجه گيري از خاطرات و داستان ها با هدايت بزرگ ترها و توسط اعضاي گروه انجام مي شود.

4 - بازي «چه کسي مي تواند ديگران را بخنداند»:
يکي از کودکان موظف مي شود با انجام حرکات خنده دار، ديگر افراد را بخنداند. از ديگر افراد خواسته مي شود در مقابل خنديدن مقاومت کنند چون برنده کسي است که افراد بيشتري را بخنداند.

5 - بازي «کامل کردن يک داستان»:
يک نفر ابتداي يک داستان را تعريف مي کند و از کودکان مي خواهد که آن داستان را ادامه دهند. مثال: يک روز يک شکارچي در جنگل با يک شير برخورد کرد… حالا بقيه داستان را يک نفر از کودکان ادامه مي دهد و به همين ترتيب بقيه داستان را ساير کودکان ادامه مي دهند.

6 - بازي «کامل کردن يک شعر»:
يک مصرع از يک شعر خوانده مي شود و از کودکان خواسته مي شود که مصرع و بيت هاي بعد را به نحوي که وزن و قافيه به هم نخورد بگويند. برنده کسي است که شعرش نزديک تر به مضمون اصلي باشد.

7 - بازي «تکميل جملات»:
براي کودکان يک سري جملات ناقص مي خوانيم و آنها بايد حدس بزنند که در جاي خالي، چه کلمات و جملاتي را قرار دهند (اين موارد مي تواند در ابتدا، وسط يا آخر جمله باشد) مثال: ……. باريد و تمام لباس هايم خيس شد.
امروز با آنکه …….. راه مي رفتم به زمين خوردم.
هر کسي که دوست دارد موفق شود بايد………..

8 - بازي «پاسخ به پرسش ها»:
- کودکان بايد به سوالات مطرح شده پاسخ صحيح دهند.
مثال: - وقتي هوا سرد مي شود چه مي کنيم؟
- وقتي هوا گرم مي شود چه کاري مي کنيم؟
- وقتي بنزين خودرو تمام مي شود چه بايد کرد؟
- وقتي که هوا تاريک مي شود چه بايد کرد؟
-وقتي مي خواهيم خط صاف رسم کنيم از چه وسيله اي بايد استفاده کنيم؟ و سوالاتي از اين قبيل.

9 - بازي «داستان سازي با تصاوير»
- يک سري از تصاوير مختلف را به کودکان نشان مي دهيم و از هر کودک مي خواهيم براي آن تصوير، يک داستان تعريف کند.

10 - بازي «معلم بودن»:
اين بازي با توجه به هدف هاي آن مي تواند به شکل هاي مختلف اجرا شود ازجمله شيوه برخورد با بچه هاي تنبل و درس نخوان، روش هاي تشويق، روش هاي تنبيه، مشخصات يک معلم خوب، اخلاق و رفتار کلاسي و مواردي از اين قبيل، که همه به شکل نمايشي قابل اجراست.
کودکان بايد نقش هاي مختلف را بازي کنند تا به درک احساسات ديگران نائل شوند.
11- نقش بازي كردن با ماسك مقابل جمع

 

علي رضا واقف، سايت ميگنا
http://www.migna.ir

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.