موسیقی درمانی

سؤال: امروزه موسيقي براي معالجه بعضي از بيماري هاي رواني مانند افسردگي، اضطراب، مشکلات جنسي و سرد مزاجي زنان به کار مي رود، حکم آن چيست؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقي است، به کارگيري آن به مقداري که معالجه بيمار اقتضا مي کند اشکال ندارد.
مکارم شیرازی: در صورتى كه واقعاً درمان منحصر به فرد باشد، اشكالى ندارد و اين مسأله با مراجعه به اطّباى متخصّص روشن مى شود؛ ولى از وسوسه هاى نفس و شيطان بپرهيزيد.
آیت الله بهجت: استفاده موسيقى براى درمان نيز همانند موارد ديگر آن جايز نيست.
صافی گلپایگانی: این فرض نادر است و علاقه مندان به موسیقی آن را مطرح می نمایند، به هرحال اگر در مورد علاج بیمار منحصر به استفاده از موسیقی باشد، مثلاً در موردی که علاج و دوا منحصر به شراب شود، استفاده از آن جایز می شود.[1]
تذكر:
موسيقي درماني علمي، كه براي فعال كردن امواج آلفا و تنش زدايي و ريلكسيشن استفاده مي شود، خيلي آرام است نه تند. موسيقي هاي تند، مديريت هيجان انسان را مختل مي كند، رشد مغزي را كم مي كند و خودكنترلي كه اساس موفقيت مادي و معنوي است را تخريب مي كند. متأسفانه افراد سودجويي به مهد كودك ها نگاه تجاري مي كنند و با موسيقي هاي تند و مبتذل مانع رشدعقلي، خودكنترلي و مديريت هيجاني كودكان مي شوند و مسلم است كه كودكي خشت اول شخصيت است و اگر اين اشتباه گذاشته شود تا ثريا مي رود ديوار كج. [2]
نغمه درماني: دستگاه قرآني حسن (حجا ز، سه گاه، نهاوند) شاد، جذاب و آرامبخش هستند از اينترنت اين قرائت ها را بيابيد و گوش كنيد.

پی نوشت :
1 . آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1152؛آيت الله مكارم شيرازي، استفتائات جديد، ج 2، ص233؛. آیت الله بهجت، استفتائات، ج4، ص519-527؛. آیت الله صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج1، ش1004. ( به نقل از احكام روان شناختي 2 انجمن گفتگوي قرآني) نيز رك: مشاوره زير گنبد فيروزه 2( پاسخ به پرسش هاي شرعي در حوزه فراروان شناسي و طب غيرمعمول)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.