موانع گوش کردن فعال

 

موانع گوش کردن فعال ما را از درک درست فرآيند و محتواي رابطه باز مي دارد اين عوامل بازدارنده عبارتند از:
1) مقايسه کردن: گاهي اوقات گوش کردن دچار انحراف مي شود، صرفا به اين دليل که تمام تمرکز شنونده معطوف مقايسه تجربه يا موقعيت خود با گوينده و شرايط اوست .

2) ذهن خواني: اين عامل، تعامل را مخدوش مي کند چون تمام فکر و ذکر شنونده اين است که افکار واحساسات «واقعي » گوينده را شناسايي کند، نه آنچه او خودش مي گويد.

3) مرور ذهني: اين عامل فرد را از گوش کردن باز مي دارد، چون ذهنش مشغول چيزهايي است که بايد در پاسخ به گوينده مطرح کند.

4) فيلتر کردن: اين مانع زماني پيش مي آيد که شنونده موضوع خاصي را مي شنود يا با شيوه برخوردي روبرو مي شود که خوشايندش نيست. در چنين شرايطي شنونده بلافاصله گوش کردن را متوقف مي سازد يا به ذهنش مجال مي دهد ميدان داري کند.

5) قضاوت کردن: وقتي شنونده شتاب زده و عجولانه درباره موضوع گفتگو ،دست به قضاوت مي زند ،خود را از زحمت گوش کردن خلاص مي کند و بخش عمده موضوع يا معناي آن را از دست مي دهند . بدين ترتيب پيام گوينده تحريف مي شود.

6) روياپردازي: اين عامل، تعامل و گفتگوي طرفين را به دلي خيال پردازي شنونده مخدوش مي سازد.

7) يکسان سازي: گاهي اوقات شنونده مکالمه را قطع مي کند تا تجربه خودش را در ميان بگذراد .

8) در حالي که گوينده هنوز موفق به تکميل صحبت هايش نشده است. همين عامل ، بسياري اوقات باعث مي شود فرد احساس کند طرف مقابل ، حرفش راگوش نمي کند.

9) نصيحت کردن: اين عامل، ارتباط را مختل مي سازد ،صرفا به اين دليل که شنونده قبل از اتمام صحبت هاي گوينده، مکالمه را قطع مي کند و شروع به نصيحت و پند و اندرز مي نمايد.

10) مخالفت جويي: در اين مورد، شنونده بدون هيچ گونه درنگي به مخالفت و مجادله با گوينده مي پردازد .

11) حق به جانب بودن: اين مانع زماني پيش مي آيد که شنونده به هيچ وجه زيربار اشتباه خود نمي رود و هر نوع شکايت يا انتقاد مطرح شده را رد مي کند.

12) از بحث خارج شدن: شنونده مي تواند با عوض کردن موضوع گفتگو ، مکالمه را از روند طبيعي خود خارج کند و بدين ترتيب ارتباط را آشفته سازد.

13) تسلي بخشي: اين عامل به اين دليل مانع از گوش کردن مي شود که هدف اصلي شنونده اين است که خوب، مهربان و حمايتگر به نظر برسد. در حالي که اصلا گوش نمي کند.
همه ما طبق عادت، برخي اوقات از اين عوامل بازدارنده استفاده مي کنيم . البته اين عادت، عادت خوبي نيست و ما را از رابطه اي سالم و کارآمد محروم مي سازد.

 

ميشل اسکين، خلع سلاح همسر انتقادگر، ترجمه دکتر اندوز و دکتر حميدپور، ص211

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.