مائيم که اصل شادي و کان غميم

 دكتر علي صاحبي
نشر سايه سخن
************
ماييم که اصل شادي و کان غميم
سرمايه داديم و نهاد ستميـم
پستيم و بلنديم و کماليـم و کميم
آئينه زنگ خورده و جام جميم

هدف و مقصود ما از زندگي چيست؟
آيا هدف وجودي ما جستجوي خوشبختي و شادماني است؟
سعادت و خوشبختي يک احساس است و ما مسئول ساختن اين احساس هستيم.

فهرست مطالب
درس اول: زندگي چگونه عمل مي کند.
کنش و واکنش هاي زندگي. انسان مسئول واکنش هاي زندگي خود است. انسان توانايي اين را دارد که واکنش هاي متفاوتي نشان دهد. بنابراين بايد در اين مورد با خود بينديشد و مسئوليت آنها را بپذيرد.
درس دوم: جملاتي که بايد از آن پرهيز کرد.
درک تفاوت بين نخواستن و نتوانستن. اگر عده اي کاري را قبل از ما انجام داده اند قطعا” ما نيز مي توانيم انجام دهيم. مگر اين که نخواهيم انجام دهيم. مثلا” چون عده اي توانسته اند سيگار را ترک کنند قطعا” ما هم مي توانيم مگر اين که نخواهيم اين عمل را انجام دهيم. ولي چون تا به حال هيچ کسي نتوانسته است از ديوار رد شود طبيعي است ما هم نمي توانيم اين کار را انجام دهيم.

درس سوم: انگيزش
عده اي معتقدند ابتدا بايد انگيزه باشد بعد عمل کنند. در اين کتاب مي گويد ابتدا عمل را شروع کنيد انگيزه ايجاد خواهد شد.

درس چهارم: احياپذيري
انسان هنگام بروز مشکلات انرژي خود را از دست خواهد داد ولي بايد براي مقابله با مشکلات بعدي انرژي خود را دوباره بازسازي کند. و براي اين منظور بايد هر روز کار مفرح و لذت بخشي انجام دهد.

درس پنجم: غم و اندوه ناشي از تعطيلات
براي اين که از اوقات فراعت خود لذت ببريد از انتظارات غير واقع بينانه پرهيز کرده و در دام مقايسه نيفتيد.

درس ششم: چگونه تغيير کنيم
براي تغيير کردن، اولين گام ، درون نگري است. يعني مشاهده اعمال و افکار و احساسات خودمان. و فکر کردن درباره ي آنها.

درس هفتم: تصميم گيري، تصميماتي براي سال جديد
در شروع هر سال، در سه زمينه ذهن و جسم و روان خود تصميم ها و اهدافي را در نظر بگيريد و برنامه ريزي کنيد.

درس هشتم: بهبودي
تفاوت بين مداوا و بهبودي. در مداوا مشکل ريشه کن مي شود. بهبودي فرآيندي است روان شناختي و به معناي پذيرش واقعيت و تجربه کردن زندگي مي باشد.

درس نهم: خود اصلاحي
درک تفاوت بين ساده و آسان. بعضي امور راه حل هاي ساده اي دارند ولي به آساني انجام پذير نيستند. براي مثال موقع کم کردن وزن دو راه ساده وجود دارد کم خوردن و فعاليت بيشتر. ولي به آساني انجام پذير نيستند!

درس دهم: راحتي فلاکت بار
گاهي انسانها در شرايط بسيار بدي قرار دارند ولي به آن عادت کرده اند و با خود مي انديشند اين وضعيت را دارم تحمل مي کنم. مي ترسند شرايط جديدي را تجربه کنند زيرا مي ترسند نتوانند شرايط جديد را تحمل کنند. اين يعني راحتي فلاکت بار.

درس يازدهم: بخشايش
بخشش به خاطر خودمان است. هنگامي که نمي بخشيم افکار و احساسات بد را در هر بار يادآوري تجربه مي کنيم. و به خود آسيب مي زنيم. با بخشيدن، لااقل احساسات بد را دوباره تجربه نخواهيم کرد.

درس دوازدهم: مواجهه با بحران
آدم ها دو دسته اند. خطر ياب و فرصت ياب. در هر بحراني خطر و فرصتي نهفته است. بعد از دريافت خطر که لازمه بقا است بايد به دنبال فرصت باشيم ولي متاسفانه آنقدر به خطر توجه مي کنيم که فرصت ها را نمي بينيم.

درس سيزدهم: ناخرسندي واقع بينانه
انسان ها در هنگام بروز مشکلات، براي اجتناب از واقعيت زندگي، يا انکار مي کنند و يا اغراق مي نمايند. در حالي که تنها راه مقابله با مشکلات زندگي نگاه واقع بينانه به آن است.

درس چهاردهم: اشتباه کردن
متاسفانه در مسير تربيتي، ياد گرفته ايم که در انجام همه کارها بايد بي نقص عمل کنيم و از اشتباه پرهيز کنيم. در حالي که اشتباه کردن اولين گام براي يادگيري و موفقيت است.

درس پانزدهم: هشياري
براي زندگي معنادار، چالش مشتاقانه و هر روزه با يکنواختي، ضروري است. براي تغيير هميشه آماده باشيد. شيوه ي زندگي يکنواخت مي تواند تبديل به گور شود. هشيارانه به دنبال لحظات خاص و بيدارکننده ي زندگي باشيد.

درس شانزدهم: خود ارزشمندي
اعتماد به نفس يعني درک توانمندي ها. و خودارزشمندي يا عزت نفس يعني خود را دوست داشتن و درک ارزشمندي خودمان. و اين با خودخواهي فرق مي کند. اگر مي خواهيد ديگران را دوست داشته باشيد اول بايد خودتان را دوست بداريد.

درس هفدهم: افکار خودآيند (اتوماتيک)

افکار ما باعث بروز رفتار يا احساسات ما مي شوند و در بسياري از موارد اين افکار به صورت خودآيند تکرار شده و منفي مي
باشند. بايد با تمرين کردن ياد بگيريم افکار خود را به چالش کشيده و بدانيم همه آنها لزوما” درست نيستند.

درس هجدهم: مسئوليت پذيري

وقتي مسئوليت رفتارمان را به گردن ديگران مي اندازيم يعني ما قدرتي نداريم و براي بهبود زندگي ما، ديگران بايد تغيير کنند. مسئوليت پذيري به عمل منتهي مي شود. وقتي مسئوليت پذير باشيد فرمانده شما هستيد و مي توانيد براي بهبود و تغيير اقدام کنيد.

درس نوزدهم: جعبه زندگي
زندگي همانند جعبه اي است که مي توانيد آن را به نه قسمت يا نه دريچه تقسيم کنيد. و هر گاه يک موقعيت و دريچه آن مساعد نبود از دريچه اي ديگر به آن نگاه کنيد تا بتوانيد با نشاط و انرژي به دنبال بهبود زندگي باشيد.

درس بيستم: رفتارهاي حلاف عادت
تکرار و يکنواخت بودن باعث ايجاد عادت مي شود. بايد از تکراري بودن پرهيز کرد و انعطاف پذير بود. کارهاي يکنواخت خود را که مفيد نيستند شناسايي کنيد و به عمد بر خلاف آنها عمل کنيد. انعطاف پذيري براي يک زندگي سالم تر و شادتر ضروري است.

 


منبع
https://t.me/entekhabbehtar

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.