قنفذ

 

قُنفُذ از افراد تاثیرگذار در ماجرای هجوم به خانه امام علی(ع) و شهادت فاطمه زهرا(س). برخی منابع[۱] او را غلام عمر بن خطاب و برخی دیگر[۲] او را غلام ابوبکر دانسته‌اند. در کتاب الامامه و السیاسه نام او قُنفُد ذکر شده است.[۳] از نسب و دیگر مشخصات فردی او گزارشی در دست نیست.
در منابع گزارشی درباره قنفذ جز در ماجرای بیعت گرفتن از امام علی (ع) برای خلافت ابوبکر نیامده است. شیخ مفید گفته است عمر بن خطاب، قنفذ را به سوی خانه امام علی(ع) فرستاد تا ایشان را برای بیعت به مسجد بیاورد و اگر از آمدن خودداری کرد، هیزم بر در خانه جمع کند.[۴] در کتاب الاحتجاج آمده است وقتی حضرت زهرا (س) مانع بردن امام علی (ع) به مسجد شد، قنفذ با تازیانه حضرت زهرا (س) را زده و وقتی ایشان پشت درب خانه قرار گرفت، قنفذ درب را فشار داده که سبب شکسته شدن استخوان سینه آن حضرت و سقط شدن جنینش (محسن بن علی) شده است.[۵] در دلائل الامامة نیز آمده قنفذ به دستور عمر، با غلاف شمشیر، فاطمه (س) را زده است.[۶]
1. طبری، دلائل الإمامة، ۱۴۱۳ق، ص۱۳۴
2. الخصیبی، الهدایة الکبری، ۱۴۱۹ق، ص۱۷۹.
3. ابن قتیبه، الامامه و السیاسة، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۰
4. شیخ مفید، الجمل، ۱۴۱۳ق، ص۱۱۷.
5. طبرسی، الإحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۸۳
6. طبری، دلائل الإمامة، ۱۴۱۳ق، ص۱۳۴.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.