خوشبيني آموخته شده مارتين سليگمن

 

امروزه از مارتين سليگمن، به عنوان پدر روانشناسي مثبت گرا نام برده مي‌شود. او که هميشه باور داشته افسردگي، بيش از آنچه که بايد فراگير شده، مطالعات و تحقيقات گسترده‌اي را در اين زمينه انجام داده است. مارتين سليگمن بر اين باور است که خوش بيني را هم مي‌توان آموخت. همانگونه که بدبين بودن هم آموخته مي‌شود. از ميان انبوه عواملي که مي‌توانند خوش بيني و بدبيني را شکل دهند، سليگمن يکي از عوامل را تاثيرگذارتر از ديگران مي‌بيند و آن «نحوه بيان کردن و توضيح دادن رويدادهاي اطرافمان» است.

کتاب خوش بيني آموخته شده يا Learned Optimism به همين حوزه توجه کرده است. کتاب در مورد تفکر مثبت کم نيست. اما اين کتابها عموماً کتابهايي انگيزشي و با محتواي غيرمستند هستند. ارزش کتاب خوش بيني آموخته شده در اين است که اين کتاب بر پايه‌ي تحقيق نگاشته شده و کسي که آن را نوشته سالها،‌ رييس انجمن روانشناسي آمريکا بوده و تحقيقاتش، از تاثيرگذارترين تحقيقات روانشناسي دهه‌هاي اخير است.

سليگمن در کتاب خوش بيني آموخته شده مي‌نويسد:
استعداد و هوش قطعاً در پيشرفت يا حداقل در سرعت پيشرفت نقش دارند. اما اميد و انگيزه مواردي هستند که در نبود آنها، هيچ حرکتي شکل نمي‌گيرد و خوش بيني، پيش نياز اين حرکت است.

سليگمن به شکل‌هاي مختلف به اين مطلب اشاره کرده است که:
مدت خيلي زيادي از آن دوران گذشته است که رفتارگرايان به رهبري اسکينر، حاکميت مطلق حوزه روانشناسي را در اختيار داشته باشند. نگرشي که بگويد همه چيز فقط ناشي از شرطي شدن ما و پاداش و تنبيه‌هاي بيروني است. بخش‌هاي زيادي از نگاه ما به بيرون، نحوه‌ي تحليل ما، ارزيابي ما از محيط و …، با تغيير نگرش و ذهنيت ما مي‌تواند تغيير کند.

Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life
by Martin E.P. Seligman
Known as the father of the new science of positive psychology, Martin E.P. Seligman draws on more than twenty years of clinical research to demonstrate how optimism enchances the quality of life, and how anyone can learn to practice it. Offering many simple techniques, Dr. Seligman explains how to break an “I—give-up” habit, develop a more constructive explanatory style for interpreting your behavior, and experience the benefits of a more positive interior dialogue. These skills can help break up depression, boost your immune system, better develop your potential, and make you happier.. With generous additional advice on how to encourage optimistic behavior at school, at work and in children, Learned Optimism is both profound and practical–and valuable for every phase of life

 

سايت متمم

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.