بستر خواب، گور هر روز مؤمن

قدرداني، سپاسگزاري و سجده شكر براي داشته ها و نعمت ها و مقايسه نكردن باطن زندگي خود با ظاهر زندگي ديگران، از توصيه هاي خيلي مهم در روان شناسي مثبت‌گرا است. نعمت سلامت و شروع زندگي در روزي جديد، خود نعمتي است كه نياز به شكرگذاري دارد.

بزرگان اخلاق توصيه مي كنند كه پس از بيدار شدن آيه «رَبّ ارْجعُونِ. لَعَلّي اَعْمَلَ صالِحاً فيما تَرَكْتُ.»* را بخوانند. اين آيه مربوط به قبل از رفتن در قبر است. قرآن كريم مي فرمايد. افرادي كه براي آخرتشان كاري نكرده اند، زماني كه مرگ و قبر را مي بينند، مي گويند خدايا ما را برگردان تا اين بار آدم خوبي بشويم. خدايا، كاري براي اين روز و براي قبر و قيامت نكرده ايم اما در اين حال به آنها خطاب مي شود ديگر بازگشتي در كار نيست. به قول فلاسفه برگشت ديگر، بازگشت از فعل به قوه بوده و بنابراين خطاب مي شود كه “كلا".
يكي از بزرگان قبري در خانه خود كنده بود و هر صبح در آن مي خوابيد و مي گفت:
«رَبِّ ارجِعُونِ. لَعَليّ اَعْمَلَ صالِحاً فيما تَرَكْتُ.»
پس هنگامي كه به “كلا” مي رسيد، بجاي “كلا” از قبر بلند شده و به خود مي گفت: خوب، از قبر بيرون آمدي، حال ببينم امروز چه مي كني.

مرحوم كربلايي رضوان الله عليه نيز مي گويد: وقتي كه مي خواهيد از بستر خارج شويد، آيه ” رَبّ ارْجعُونِ. لَعَلّي اَعْمَلَ صالِحاً فيما تَرَكْتُ ” را بخوانيد، يعني خدايا مرا برگردان تا آدم خوبي بشوم و بجاي “كلا” (كه العياذ بالله پروردگار عالم به او مي گويد) يعني نمي شود، فرض نمايد كه از قبر بازگشته و تا بار ديگر كه به بستر مي رود مراقب رفتار خود باشد.

بنابراين يك لحظه در خود فرو رفتن كه يكي از مستحبات اسلام مي باشد به اندازه اي مهم است كه مي فرمايد:
«تفكرُ ساعةٍ خيرٌ مِنْ عبادةِ سبعينَ سنهً»

ثواب يك لحظه در خود فرو رفتن، خودش را در محضر خدا ديدن و يك لحظه حساب خود كردن، از هفتاد سال عبادت بيشتر است. پس همه ي افراد و مخصوصاً جوانان عزيز قانون مراقبه را به ويژه به نحوي كه مرحوم كربلايي رضوان الله عليه بيان فرموده مراعات نمايند.

 

*مؤمنون / 100 – 99
آيت الله حسين مظاهرى، به سوى حق،بخش 9


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.