اسناد به خدا

 

حـق مرا چون از پليـدي پـاک داشت
چون سزد بر من پليدي را گماشت؟
يکي از آفات فرهنگي در جوامع ديني که با ارزش هاي الهي آشنايي کافي ندارند، آن است که هر چه در زندگي آنان از نيک و بد رخ مي دهد را به خداي سبحان نسبت مي دهند و از اين راه خود را از کاستي ها و تقصيرها مبرا مي کنند و بر وجدان خويش سرپوش مي نهند و اين‌گونه براي خود «آرامش کاذب» فراهم مي نمايند. مولانا در اين بيت حقيقت بزرگي را آشکار کرده و مي گويد: حضرت حق آنگاه که انسان را آفريد، او را از هر گونه پليدي و زشتي پاکيزه ساخت و به همين دليل به ملائک امر فرمود که اين موجود پاک را سجده کنند.

اينک چگونه ممکن است پروردگار پاک آفرين، پليدي ها و زشتي ها را به سوي موجودي که خود از ابتدا پاکش آفريده، گسيل دارد؟ مطمئناً چنين چيزي ممکن نيست.

هر آنچه از جنس پاکي و خوبي و زيبايي از انسان صادر مي شود، ريشه در جان پاک و نوراني او دارد. و هر آنچه از کژي و ناپاکي از او به ظهور مي رسد، از بعد حيواني و نفساني او نشأت مي يابد. آدمي مي تواند با يهره گيري از هدايت عقل و انذار رسولان حق، خود را از فرو افتادن در چاه هول انگيز زشتي ها برهاند و با بهره جستن از آن دو چراغ هدايت، راه را از چاه بازشناسد.

 

هزار قانون زندگي (برگرفته از مثنوي معنوي)، محمود قنبري و همكاران، قانون 404

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.