چگونه افطار کنیم؟



نکته مهمی که توجه به آن اهمیت دارد این است که در ماه رمضان افطار هم مانند سحراز ارزش ویژه ای برخوردار است. از این رو که بدن ما پس از ساعت‌ها دوری و خودداری از خوردن مواد غذایی، نیاز به کسب انرژی دارد.

توصیه ای که طب سنتی – اسلامی در این باره دارد این است که نخستین و بهترین ماده خوراکی هنگام گشودن روزه، ‌خوردن کمی نمک است. حضرت علی (ع) نیز همیشه با نمک افطار می‌کرد. نمک باعث روان شدن اخلاط اربعه یعنی صفرا، بلغم، سودا و خون در بدن می‌شود و بهتر است حداقل تا یک دقیقه پس از خوردن نمک چیزی نخورید.پس از آن باتوجه به ذایقه و امکانات سفره افطار باید از مواد غذایی ساده به سنگین ادامه یابد و بهتر است زمان افطار از خوردن غذاهای چرب یا بسیار خودداری شود. پیشنهاد دیگر اینکه از مصرف زولبیا و بامیه که شیرینی صنعتی هستند خودداری کنید. زولبیا و بامیه که به طورمعمول با روغن‌های مانده درست می‌شوند باعث ترشی معده می‌شوند.

پرهیز از خوردن غذاهای پخته شده نیز در این وعده توصیه می شود. بهترین موادی که زمان افطار می‌توان از آنها استفاده کرد عبارتند از نمک، نان سبوسدار، خرمای خشک (زرد) به دلیل آنکه سودای کمتری به نسبت خرمای سیاه دارد، عسل، شیره انگور،‌ ارده‌شیره، پنیر و گردو یا پنیر و سیاهدانه،‌کاچی یا حلوایی که با شیره انگور طبخ شده باشد یا با عسل، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گردو و از این قبیل. اگرچه کاچی و حلوا طبخ‌شدنی هستند اما جزو غذاهای سبک محسوب شده و در صورتی که با روغن حیوانی پخته شوند بهتر است. زمان افطار گاهی روزه‌داران به دلیل عطش فراوان دچار مشکل می‌شوند.

آنچه مسلم است اینکه خوردن آب یخ هنگام افطار علاوه بر آنکه مشکلات زیادی در بدن ایجاد می‌کند، باعث عطش می‌شود. می‌توانید از چای لیموترش به عبارتی چای معمولی و کمی آب‌لیموترش استفاده کنید.اگر هم می خواهید آب بخورید بهتر است آب ولرم باشد، علاوه بر این شربت آبلیمو کمک زیادی به رفع عطش شما می‌کند. یادتان باشد برای رفع عطش باید از مصرف غذاهای بسیار چرب و شیرین دوری کنید. مصرف میوه‌هایی که آبدار هستند مانند هندوانه، ‌شلیل و هلو هم در این وعده توصیه می‌شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.