مدارا

 

(آموزه روان شناسي اسلام)
يكي از شيوه هاي برخورد با افرادي كه زياد با آنها برخورد داريم و عقايد و رفتارهايشان با ما همخواني و همراهي ندارند “مدارا” است. اين افراد در طيفي از دشمنان (مخالفان فكري ستيزنده) تا دوستان ناهماهنگ فكري و رفتاري ما قرار مي گيرند. نه مي توان با اين دوستان (كه مي توانند همسر، فرزندان، و خويشاوندان باشند) قطع رابطه كرد! نه آن مخالفان را از سر راه خود دور كرد. اصلاح رفتار آنان نيز به سادگي و زودي ميسر نيست.

مدارا و صبر
“مدارا” با “صبر” تفاوت دارد. در مفهوم صبر رنج بردن است، اما بي تابي نكردن و شتابزدگي به خرج ندادن و با اميدواري در انتظار راه برون رفت از مشكل و باور داشتن كه : “صبر تلخ است و ليكن بر شيرين دارد.”

در شيوه مدارا، ذهن و احساس و رفتار خود را درگير افكار و احساسات و اعمال فرد مقابل نمي كنيم. او را فرد متفاوتي مي بينيم كه برخورد خوب ما (گشاده رويي، خوش كلامي در محتوا و لحن- و انعطاف پذيري ما ) و نيز گذشت زمان، (كه براي هر كسي فرق مي كند). آرام و همراهش مي كند. در مدارا تفاوت هاي متعدد فردي را-كه ريشه در عوامل زياد دارند- مي پذيريم. ذهنمان را درگير تقصير هاي خود نمي كنيم، دركمين كارها و برخوردهايش مي نشينيم.

1- با چهره و كلام و رفتار منفي اش با تغافل روبرو مي شويم. يعني يا نديده ايم و مشغول كاري بوده ايم و يا اگر ديده ايم به خود نگرفته ايم.

2-رفتارهاي مثبت اش را با لبخند و بيان خوب و مهرباني كردن پاداش مي دهيم. در تمام مدت رنج نمي بريم، زيرا يا با دشمن زورگويي رو در روييم كه توان مقابله با او را نداريم و شرط عقل رهايي از معركه و در انتظار فرصت مناسب نشستن است؛ يا با دوست نادان و تربيت ناشده اي كه قطع ارتباط به صلاح نيست و در شرايط كنوني آمادگي تغيير رفتار را هم ندارد.

آسايش دوگيتي
از نظر حافظ، تاكتيك آگاهانه و فعال مدارا موجب “آسايش دوگيتي” است.
سعدي در بوستان و گلستان آن را نشانه خرد و تدبير.
•••
فروماندم از چاره همچون غريق
برون از مدارا نديدم طريق!
•••
بعد از مجارا (درگيري و دعوا)، طريق مدارا گرفتم و سر به تدارك ( جبران) بر قدوم يكديگر نهاديم و بوسه بر سر و روي هم داديم!
•••
علي (ع) مي‌فرمايد: مدارا كردن، ميوه خرد، راس حكمت و از بهترين كارها است.
و مي فرمايد: فرزانه نيست آن كه مدارا نكند، با كسي كه چاره اي جز مدارا كردن با او نيست!
و سرانجام امام رضا (ع)، در پاسخ به اين سوال كه عقل چيست؟
فرمود: جام اندوه را جرعه جرعه نوش

 

محمود گلزاري، پيج اينستاگرام

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.