سپاس از هستي

 

مطالعات اخير روانشناسي مثبت‌نگر نشان مي‌دهد يكي از ويژگي‌هايي كه انسان‌هايي كه احساس خوبي در زندگي دارند و احساس رستگاري و خشنودي يا خوشحالي و شادماني دروني دارند، اين است كه عادت دارند از زندگي و نعمات آن قدرداني و قدرشناسي نمايند. شكرگزار بودن احساس زيبا و شگرفي به ارمغان مي‌آورد..
بياييد هر روز دقايقي وقت بگذاريم و مواهبي را كه در زندگي از آنها برخوردار هستيم را به خاطر بياوريم، چيزهاي زيادي در زندگي ما وجود دارد كه به ما هديه شده است؛ اما به ندرت وقت تامل و بازانديشي درباره اين نعمات را داشته‌ايم. تنها چيزي كه بايد انجام دهيم آگاهي يافتن نسبت به اين نعمات و شناخت آنهاست.[1]

عوامل رضايتمندي از زندگي
به طور کلي، عواملي که زمينه رضايتمندي انسان از زندگي را فراهم مي سازند، عبارت اند از:
1. توجه به نعمت ها
2. سنجش زندگي با افراد پايين تر از خود
3. همسويي با واقعيت ها
4. نداشتن آرزوهاي طولاني
5. کنارآمدن با سختي ها
6. نسبت دادن امور به خدا
7. ارزيابي درستِ زندگي
8. درک همراهي خدا با انسان
9. انتظار گشايش
10. مثبت نگري
11. اميد به پاداش الهي
12. توجه به زمان حال
13. يادآوري سختي هاي بزرگ تر[2]

نكته روان شناختي:
- ‌قرآن شريف از ما مي خواهد نعمت ها را به زبان بازگو كنيم. و أمّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فحَدِّثْ: نعمت‌هاي مادي و معنوي پروردگارت را بازگو و بر شمار.

- امام صادق(ع):هيچ خيري نيست در بنده اي كه از گرفتاري خود شكايت مي‌كند و حال آنكه در گذشته هزاران نعمت داشته و هزاران راحتي در آينده به او خواهد رسيد؛ لَا خَيْرَ فِي عَبْدٍ شَكَا مِنْ مِحْنَةٍ تَقَدَّمَهَا آلَافُ نِعْمَةٍ وَ اتَّبَعَهَا آلَافُ رَاحَةٍ، بحارالأنوار،ج67، ص231)

- با نوشتن روزانه چند موهبت‌ احساس شادكامي را افزايش ‌دهيد. افسرده ها نيز موهبت دارند بايد كمك كرد بيابند و ياد آورند روان شناس مشهور، مارتين سليگمن با تمركز و توجه دادن بيماران افسرده براي نوشتن موهبت‌ها و نعمت‌ها و داشته‌هايشان كمك شاياني به بهبودي ايشان مي كرد.

 

1. سي‌دي: سپاس از هستي، دكتر علي صاحبي، ناشر آرمان رشد
2. هنر رضايت از زندگي، دكتر عباس پسنديده،( مراد از مثبت نگري، خيال پردازي غيرواقعي نيست؛ بلکه مثبت نگري ديني، يعني توجه به واقعيت‌هاي خوب و خوشايند زندگي.)


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.