اينترنت و اخلاق کاربردي

 

فضاي مجازي ويژگي هاي اعجاب انگيزي دارد و اين امر غفلت و هيجان را زياد و عاقبت انديشي و بينش را كم مي كند. تجربه نشان مي دهد كه بسياري از افراد در امري غير اخلاقي گير مي كنند راه بيرون آمدن و رهايي از آن را نمي دانند و مستأصل مي شوند؛ خانمي که در فضاي مجازي به فردي وابسته شده است و در تب عشق او مي سوزد. مي داند که ممکن است سر از رسوايي درآورد و بايد از اين وابستگي نجات يابد، ولي راهش رهايي از اين وابستگي شديد عاطفي را نمي داند.
اين وابستگي ها دو گونه ممکن است اتفاق افتد:

الف) با مقدمات اختياري:
از همان ابتدا مسائل شرعي و اخلاقي رعايت نمي شود مثلا آقايي به خانمي ايميل عاشقانه مي دهد و او هم پاسخ مي دهد و کار اشتباه آن مرد را تأييد و تقويت مي کند.

ب) به شکل غيراختياري:
در اين وابستگي فرد بدون مقدمات غيراخلاقي و شرعي ناخودآگاه به دليل روان شناختي، درگير وابستگي عاطفي به جنس مخالف مي شود. اين روابط با تحليل هاي روان شناختي قابل تبيين است.
برخي از زمينه ها و دلائل ايجاد عشق و وابستگي عاطفي به جنس مخالف، طبيعي و برخي غيراختياري است و تنها بخش ناخودآگاه تصميم گيرنده است.

برخي از زمينه ها و دلائل به وجود آمدن عشق و وابستگي عبارتند از:
1- احساس فشار،
2- رسيدن به آرزوها،
3- احســـــاس بـــــودن
4- تـرحـــم و هـمـدردي،
5- عقده ها و آرمـان ها،
6- در جستجوي حمايت‌گر
7- رهايي از رنج هاي زندگي،
8- آزمودن قدرت عشق‌ورزي،
9- دلباختة افراد شبيه خود شدن،
10- فرار از پوچي، بي هدفي، تنهايي و بي پناهي،
11- دلباختة جلوه هاي ويژه ديگري شدن (مانند چهرة زيبا، صداي خوب، نوشته هاي عرفاني، اشعار، حاضرجوابي، شوخ طبعي، مهارتي نرم افزاري يا سخت افزاري).

 


صد هزاران دام و دانه، ج1، ص 6-12، کانال زندگي آرام

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.