خوش بيني آموخته شده

 

نويسنده کتاب يک روانشناس شناختي است که سال هاي زيادي را صرف آزمايشات باليني در مورده ايده «عجز آموخته شده » کرده است. آزمايشات او در دادن شوک هاي الکتريکي ملايم به سگ ها، ثابت کرد که اگر سگ ها باور داشته باشند که در هر حال شوک همچنان به آن ها وارد مي شود، ديگر براي فرار کردن تلاش نمي کنند.

يک محقق ديگر اين اصل را روي انسان ها امتحان کرد، ولي به جاي شوک از سر و صدا استفاده کرد و فهميد که عجز آموخته شده مي تواند به همين راحتي روي انسان ها پياده شود.
با اين حال در اين آزمايشات يک نا به هنجاري وجود داشت:
همانند آزمايشي که در مورد سگ ها انجام شده بود، يکي از هر سه انسان از فشار دادن دکمه براي خاموش کردن سر و صدا دست بر نمي داشت. چه چيزي اين افراد را از ديگران متفاوت مي کرد؟

نويسنده اين کتاب اين سوال را در مورد زندگي واقعي پرسيد:
چه چيزي باعث مي شود که يک نفر پس از اين که معشوقش دست رد به سينه او زد مجددا از جا برخيزد و ديگري با وجود اين که مي بيند کارش به جايي نمي رسد همچنان ادامه بدهد؟

افسردگي نتيجه بد فکر کردن
کمي عجيب است که کتاب خوش بيني آموخته شده اکثر اطلاعاتش را از مطالعاتش در مورد افسردگي به دست آورده است. قبل از پيدايش شناخت درماني، افسردگي را نتيجه خشم هاي فرو خورده يا مشکل شيميايي در بدن مي دانستند. اما محققين شناخت درماني، با بيان جزئيات، ثابت کرده اند که افکار منفي از علائم منفي از علائم افسردگي نيستند بلکه به افسردگي منجر مي شوند. همه ما از نظر عقلي اين را مي دانيم اما روان درماني به ما اين اجازه را مي دهد که باور کنيم با چيزي رو به رو هستيم که از کنترل ما خارج است.
يک مرجع مهم در زمينه تفاوت جنسي در افسردگي است. او مي گويد زن ها دو برابر مرد ها در معرض افسردگي قرار دارند زيرا با اين که مرد ها و زن ها افسردگي ملايم را به يک اندازه تجربه مي کنند، شيوه فکر کردن زن ها به مسائل باعث افسردگي شان مي شود. آمريکا ميليون ها دلار خرج کرد تا بفهمد که افسردگي ( يعني نوع استاندار آن نه بيماري هاي رواني ) نتيجه عادت هاي فکري است يا خير.
اين کتاب نتايج را در يک کلمه برايمان مي گويد:
« بله » مضاعف بر اين که تقويت ماهيچه هاي خوش بيني ذهن احتمال افسرده شدن را کاهش مي دهد.
خوش بيني از روي عادت
اين ما را به يک سوال بزرگ تر راهنمايي مي کند که چرا اين همه افسردگي دور و برمان وجود دارد؟
کتاب اين طور استدلال مي کند که مشغوليت ما با فرد گرايي قيد و بند هاي ذهني خاص خودش را ايجاد کرده است. اگر از ما دعوت شود که به توانايي هاي بي پايان خودمان باور داشته باشيم هر نوع شکستي ديوانه کننده خواهد بود، حالا همين را به فروپاشي حمايت هاي رواني گذشته ( ملت، خدا، خانواده گسترده ) اضافه کنيد تا دليل همه گير شدن افسردگي را بفهميد. با اين که دارو ها مي توانند در کاهش افسردگي مفيد باشند ميان افسردگي که با موفقيت درمان شده است و خوش بيني از روي عادت، تفاوت وجود دارد.
با استفاده از شيوه توضيح مثبت که اين کتاب پيشنهاد مي کند مشکلات موقت، خاص و بيروني ديده مي شوند نه بيان گريز ناپذير شکست ما به عنوان انسان. شناخت درماني شيوه ديد انسان را نسبت به جهان تغيير مي دهد و وقتي ديد انسان به اين روش تغيير کرد معمولا به طور دائم همينطور مي ماند.

ديدگاه سنتي
ديدگاه سنتي که در مورد موفقيت وجود دارد مانند ديدگاه سنتي که در مورد افسردگي وجود دارد به تجديد نظر نياز دارد. در محل کار و مدارس بر اساس اين فرضيه عمل مي کند که موفقيت نتيجه ترکيب استعداد و اشتياق است و وقتي شکستي اتفاق مي افتد به اين دليل است که يا استعداد وجود ندارد يا اشتياق؛ اما شکست مي تواند حتي زماني اتفاق بيفتد که استعداد و اشتياق فراوان وجود دارد ولي خوش بيني در کار نيست. رواج داشتن اين مسئله که مردم زير بار مشکلات از پا در مي آيند به اين معني نيست که اين وضعيت قابل قبول است يا اين که زندگي بايد اين طور باشد. اگر از روش ديگري براي توضيح دادن وضعيتي که در آن قرار داريد استفاده کنيد، براي برخورد با مشکلات مجهز تر خواهيد بود و از اين که مشکلاتتان شما را به سمت افسردگي ببرند جلوگيري خواهيد کرد.
چيزي که ما مي خواهيم خوش بيني کورکورانه نيست بلکه خوش بيني انعطاف پذير است يعني خوش بيني با چشم هاي باز. ما بايد بتوانيم در صورت لزوم از چشم تيز بين بدبيني براي ديدن واقعيت استفاده کنيم اما نبايد مجبور باشيم که در سايه هاي تاريک بدبيني به زندگي کردن ادامه بدهيم.
دسته بندي: روان‌شناسي عملي، مثبت انديشي، مهارت زندگي، مثبت نگري، زندگي شادمانه، زندگي بهتر
نوشته: مارتين سليگمن
ترجمه: قربانعلي خدائي
تعداد صفحات: 168 صفحه
نسخه‌چاپي: 6,000 تومان

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.