ايستادگي در امور غريزي2

ايستادگي در مقابل چيزهايي که از«درون حرکت مي‌کنند» مانند فطرت و غريزه، خيلي سخت است. نرم ترين و شکننده‌ترين گياهان کدام است؟ شما از قارچ تُردتر، شکننده‌تر و نرم‌تر سراغ داريد؟ قارچ را اگر کمي فشار دهيد تو مي‌رود، ولي گاهي در مقابل چيزهايي سفت و سخت مثل آسفالت مقاومت مي‌کند! در نزديکي منزل ما آسفالتي بود به ضخامت 10 الي 15سانت. يک وقت ديدم آسفالت دارد باد مي‌کند و بالا مي‌آيد. بعد که بچه‌ها آنجا را کندند، ديدند زير آن آسفالت قارچ روييده است. آن قارچِ شکننده، بر آسفالتي که فقط به کمک کمپرسور کنده مي‌شود غلبه کرد! آسفالت در مقابل عامل بيروني مقاوم است، اما چون قارچ از درون فشار مي‌آورد، مقاومتش شکسته شد.

مقاومت در مقابل عامل دروني گاهي منجر به جنون مي‌شود. زن‌هايي در جامعه داريم که به کمترين چيزي مضطرند. گاهي فقر، آنها را به حرام مي‌اندازد. ما زنان و مردان تشنه‌اي داريم که به وسيله ازدواج دائم نمي‌توان مشکل آنها را حل کرد؛ چون ازدواج دائم نفقه، مسکن و … مي‌خواهد. پول اجاره منزل را چند نفر مي‌توانند بپردازند؟ ما مي‌خواهيم به جواني که در شدت هيجان است و دائما در معرض صحنه‌هاي تحريک آميز است، چه راهي را نشان دهيم؟آيا مي‌شود گفت روزه بگيريد و آيا روزه پاسخگوست؟

آيا مي‌توان گفت صبر کنيد و آيا صبر کردن عملي است؟ يک چيز که از درون تراوش مي‌کند مقابله با آن سخت است. اينها در جامعه وجود دارد. براي همه کس ازدواج دائم ميسر نيست. اين هايي که مخالف ازدواج موقت هستند، خودشان چه طرحي براي حل اين مشکل دارند؟

نكته روان شناختي
آيت‌الله حائري رفت ولي سخن منطقي او ماندگار است. اين حقيقت را برخي به خاطر هواي نفس و برخي به خاطر ترسيدن از انگ ها و رضايت خلق بر خالق و برخي به دليل مصلحت انديشي بيان نكرده اند.

 

كانال تلگرامي آيت الله حائري شيرازي

https://t.me/haerishirazi

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.