آسيب هاي ناشي از اينترنت و راه کارهاي پيشگيري از آن

 

اينترنت، از تازه ترين دستاورد هاي بشر و آخرين عضو خانواده تکنولوژي است که حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته، و در عرصه هاي مختلف نقش آفريني مي کند. دنياي اينترنت ، دنيايي مجازي است که با دنياي واقعي پيرامون ما تفاوت هاي دارد . در جهان مجازي ، انسان با سرزميني بدون مرز متوجه مي گردد که فرهنگ هاي مختلف تشکيل شده است .

انسان با بهره جستن از اينترنت از فراسوي مرزها با فرهنگ هاي گوناگون آشنا مي شود .

با توجه به اين که اينترنت ابزاري وارداتي است ، به رغم چنبه هاي سود مند فراوان ، مي تواند بسيار آسيب زا نيز باشد . اين آسيب زايي گروه هاي سني خاصي را تهديد مي کند که از اينترنت بيشتر استفاده مي کنند .

بنابراين ، قشر نوجوان در معرض تهديدات جدي قرار دارد ، زيرا کودکان تا قبل از بلوغ از انگيزه هاي قوي جنسي بر خوردار نيستند و در جواني هم ، رشد عقلاني بهتر مي تواند بر غرايز مهار بزند ، حال آن که در دوره نوجواني ، هم انگيزه هاي جنسي قوي ترند و هم غلبه هيجانات و احساسات به گونه اي است که گاه عقل را تحا مهميز خود قرار مي دهد . از اين رو مشاهده فيلم هاي تحريک کننده ، انگيزه هاي جنسي نوجوانان را قوتي بيش تر مي بخشد و تماشاي فيلم هاي جنايي و خشونت بار ، هيجانات و احساسات نوجوانان را تشديد مي کند .

بدين ترتيب ، يکي از وسائلي که امروزه در فضاي خانه مشکل آفريني و حتي روابط والدين و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار مي دهد ، بهره گيري نامناسب از فناوري اطلاعات در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده ، گاه زمينه ضعف تحصيلي يا افت تحصيلي را فراهم مي نمايد و در مواقعي نيز موجي اصطکاک بين والدين و فرزندان مي شود .

 

محسن ايماني، ماهنامه پيوند شماره 20

 

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.