آرامش آگاهانه

 

پرسش:
شيطان ناپيدا است و تصور خطرناك بودنش براي زندگي، آرامش ذهني را مي‌گيرد براي دفع شيطان و لشكرش از زندگي زناشويي و حفظ آرامش چه بايد كرد؟

پاسخ:
نگراني آگاهانه هزار شرف دارد به نگراني غافلانه جاهلانه آميخته شده به اوهام و خيالات و اشباح. شناخت و آگاهي به ما قدرت مديريت مي‌دهد توانا كسي است كه داناست.
اقتضاي جان چو اي دل آگهيست
هر که آگه تر بود جانش قويست

در گذشته مردم اژده‌ها را هرسناك از دور مي ديدند و زبان سرخش را آتش مي‌انگاشتند. جاهلانه در نقاشي‌ها آتشي مي‌كشيدند كه از دهان اژدها خارج مي‌شد ولي با رشد علم و دوربين‌هاي دقيق زندگي اژده‌ها و مارهاي بزرگ از نزديك و ملموس مورد بررسي قرار گرفت. حتي مطالعه شد كه چند دندان دارند و قدرت فك و آرواره آنها چه قدر است.

ميكروب، اشعه ايكس، امواج موبايل و مودم ديده نمي‌شوند و ضررهايي دارند. جن يعني موجود ناپيدا، جنت باغي است كه از درخت پوشيده شده است و جنين در شكم مادر مخفي است و جُنّه سپري است كه با پوشش، ما را از صدمات حفظ مي‌كند.

اگر استاد برقكار حاذق بگويد با زدن اين كليد جريان برق قطع مي‌شود ما به گفته او اعتماد مي كنيم. خداوند عالم فرموده من جنيان را خلق كردم تا من نخواهم كسي نمي تواند به شما ضرر بزند و من از مؤمن دفاع مي‌كنم. براي دفع شر شيطان و لشكرش از قرآن، صدقه، اذكار مخصوص و عام، انگشتر و پناه آوردن به من و اعتماد به من كمك بگيريد. در ضمن همه جنيان پليد و شرور نيستند و فرشتگان زيادي را براي حمايت و ياري از شما آفريده ام.

ابليس مانند امواج مضر حوزه وجودي خود را دارند وقتي به ما آسيب مي رسد كه راه مقابله نداشته باشيم و بدون محافظ در معرضش قرار گيريم. شيطان مانند شيري است كه در قفس خودش است اگر ما برويد با چوب سر به سرش بگذاريم و يا قفلش را باز كنيم و وحشي اش كنيم طبيعتا ممكن است به ما حمله كند. همان گونه كه لاك پشت با كوچك ترين حركتي به لاك خود مي رود شيطان با ذكر از ما دور مي شود و به لاك خود مي رود و اين است معناي خناس.

در روايت داريم همان گونه كه فلز و يخ در حرارت ذوب مي شود با اسامي خانوادگي مقدسي چون «محمد» شيطان محو مي‌شود. بنابراين بايد سوره ناس را در عقيده و رفتار بخوانيم و تحليل و تأمل كنيم. به جاي خودگويي منفي و تلقين و نفوس بد زدن بايد خودگويي مثبت داشته باشيد ذهن را منصرف به حمايتگري خداوند از مؤمن كنيم. در حديث يك تكنيك بسيار كارآمد دقت كنيد.

كوچك شدن شيطان
قدرت شيطان را زياد نكنيم. به جملاتي كه به كار مي بريد دقت كنيد تا بار هيجاني كلمات سبب غرور شيطان و ضعف خودتان نشود به روايت زير دقت كنيد
فردي مي‌گويد: من پشت سرِ پيامبر (صلى الله عليه و آله) بر الاغى نشسته بودم كه ناگاه، الاغ، سِكَندرى خورد. من گفتم: مرگ بر شيطان!
پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود: « مگو: مرگ بر شيطان؛ زيرا هر گاه بگويى: مرگ بر شيطان، شيطان در خودش احساس غرور مى كند و مى گويد : من با قدرت خود، آن [الاغ] را زمين زدم. امّا اگر بگويى: به نام خدا، شيطان، چنان احساس كوچكى مى كند كه گويى از مگس هم كوچك تر است».[1]

 


1.دانشنامه قرآن و حديث نويسنده : محمد محمدي ري شهري، ج 13، ص 285)

منبع: ماهنامه فرهنگي و تربيتي و اجتماعي خانواده شاد، سال اول، مهرماه 1396، پيش شماره پنجم، ص52


  • نظر از: زكي زاده
    1397/06/27 @ 07:06:36 ق.ظ

    زكي زاده [عضو] 

    کاش امسال محرم به دعای زهرا(س)
    خبرآمدن منجی عالم بدهند..
    ………………………………………………………………………………………………….
    http://maedeh.kowsarblog.ir/

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.