آرشیو برای: "آذر 1397, 17"

تفکر نقادانه چيست؟ و به چه کار زندگي مي آيد؟

  يک رفع اتهام ضروري و تعريفي مقدماتي شايد در وهله نخست وقتي با عبارت تفکر نقادانه مواجه مي شويم معناي واژه نقد و انتقاد کردن به ذهن مان خطور کند که معناي منفي آن عيب جويي کردن و معناي مثبت آن جدا کردن سره از ناسره (خوب از بد) است، اما تفکر نقادانه ربط… بیشتر »

نصيحت كردن در جمع

  امام علي (ع): «نُصحُكَ بَينَ المَلأِ تَقريعٌ » چون كسى را در حضور مردم نصيحت كنى، او را نكوهش كرده‏اى چو خواهى كسى را نصيحت كنى، *** چنان كن كه گويا مديحت كنى‏ نصيحت، نكوهش بود، در ملاء *** پسنديده‏تر باشد اندر خلاء   سيدعطاء اللَّه مجدي‏، هزار گوهر،… بیشتر »

جانشین پیامبر(2)

  رئیس یکی از قبائل که خیلی با فراست بود . بعد از آنکه مقداری با پیغمبر صحبت کرد به قوم خودش گفت اگر این شخص از من می بود «لاکلت به العرب» یعنی من اینقدر در او استعداد می بینم که اگر از ما می بود به وسیله وی عرب را می خوردم. او به پیغمبر اکرم صلی اللّه… بیشتر »

جانشین پیامبر(1)

  در زمانی که هنوز حضرت رسول در مکّه بودند قریش مانع تبلیغ ایشان می شدند . وضع سخت و دشوار بود ، در ماههای حرام مزاحم پیغمبر اکرم نمی شدند یا لااقل زیاد مزاحم نمی شدند ، یعنی مزاحمت بدنی مثل کتک زدن نبود ولی مزاحمت تبلیغاتی وجود داشت . رسول اکرم صلی… بیشتر »