آرشیو برای: "آذر 1397"

اوضاع حزن انگیز!

  محاصره شعب سه سال طول کشید فشار و سختگیری‌ها به حدی رسید که نالۀ فرزندان بنی‌هاشم به گوش مشرکان مکه می‌رسید[1] ولی در دل آنها تأثیر چندانی نمی‌کرد. جاسوسان قریش در تمام راه مراقب بودند مبادا کسی خواروباری به شعب ابی طالب ببرد. ولی علی‌رغم این کنترل… بیشتر »

رعايت و حرمت كودكان

  اسلام حتي براي کودکان هم احترام قائل است و آن ها را صاحب درک مي داند. براي عمل به اين مطلب بايد حواسمان باشد و مسئوليت خود را حتي در برابر کودک شيرخوار هم فراموش نکنيم . نمونه اي بسيار عالي از سنت پيغمبر اکرم در مورد احترام به درک و شعور کودکان… بیشتر »

قواى چهارگانه انسان

  1. قوّه عاقله كه به وسيله آن تمام حقايق اشيا درك مى شود و تمييز بين خير و شر مى دهد، و امر به كار خوب و نهى از كار بد مى نمايد. 2. قوّه شهويّه، نيرويى كه انسان را وادار به جلب منافع مى نمايد. 3. قوّه غضبيّه، نيرويى كه او را وادار به فرار و دورى از… بیشتر »

پیمان نامه مشرکان

  مشرکان در دارالندوه جلسه‌ای تشکیل دادند و عهدنامه‌ای به خط منصور بن عکرمه و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و در داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق موازین ذیل عمل کند: هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد(ص) تحریم می‌شود؛… بیشتر »

ميلاد امام حسن عسكري(ع) مبارك باد

شعب ابیطالب

  شِعْب ابی‌طالب، درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است. وقتی قُصَی بن کِلاب بر مکه حاکم شد، هر خاندانی از قریش را در جایی از مکه سکونت داد. او وَجه کعبه (قسمت روبه‌روی درب کعبه) را که دربردارندۀ شعب ابی طالب و به سمت معلاة مکه بود، برای خاندان… بیشتر »

نکاتي كليدي براي زندگي شيرين

  1- طلاق بيشتر از مرگ بر زندگي بچه ها تأثير منفي ميگذاره. 2- هرگز به کودکانمون دروغ نگيم. 3- به کودکان خود وابسته نباشيم و خدمت به اونها رو وظيفه خودمون بدونيم و از اين بابت بر اونها منت نگذاريم. 4- براي فرزندانمون يک الگوي انساني عادي باشيم، کاملاً… بیشتر »

عزت خوديافته

  ريشه اغلب اضطراب ها، افسردگي ها، بي قراري هاي رواني، احساسِ حقارت و کهتري، خودکم بيني و زودرنجي، پرخاشگري و ناکامي و… ناشي از فقدان احساس عزتمندي و اقتدار از درون است. کساني که نتوانند عزت خوديافته را از عزت دگريافته متمايز کنند، همچنان در هاله… بیشتر »

امین قریش!

  خانه کعبه در دوره جاهلیت هم در نظر عرب محترم بود. سالی سیل به درون کعبه راه یافت و دیوارهای خانه را شکست. قریش دیوارها را بالا بردند و وقتی خواستند حجرالاسود را نصب کنند، بین سران قبیله‌ها اختلاف شد. رئیس هر قبیله می‌خواست این افتخار را نصیب خود کند.… بیشتر »

عشیره اقربین(2)

  چون رسول خدا دعوت خود را به خویشاوندان رساند، گفت: کدام یک از شما مرا در این کار یاری می‌کند تا برادر من، وصی من و خلیفه من در میان شما باشد؟ همه خاموش شدند و علی (ع) گفت:‌ ای رسول خدا! آن من هستم. پیغمبر فرمود: این وصی من و خلیفه من در میان شماست،… بیشتر »

عشیره اقربین(1)

  هنگامی سه سال از بعثت پیامبراکرم (ص) گذشته بود، که آیه «وَأَنذِرْ‌ عَشِیرَ‌تَک الْأَقْرَ‌بِینَ»[ 1] نازل شد. پیامبر (ص)، علی (ع) را فرمود: یا علی! خدا مرا فرموده است تا خویشاوندان نزدیک خود را به پرستش او بخوانم، گوسفندی بکش و مقداری نان و قدحی شیر… بیشتر »

فحش ممنوع

  امام صادق (عليه السلام) ، رفيقي داشتند که هميشه با هم بودند. يک روز که امام به محلي به نام حذائين مي رفتند، دوست ايشان و غلامش نيز دنبال حضرت مي آمدند. آن شخص در راه متوجه شد که غلامش نيست. سه بار غلام را صدا زد ولي او را نيافت . وقتي غلام با تاخير… بیشتر »

حلف الفضول(3)

  زبیر بن عبدالمطلب، عموی رسول اکرم(ص) و از بزرگان و اشراف قریش، نخستین کسی بود که درباره حلف‌الفضول سخن گفت و به آن دعوت کرد.[4] در پی آن، برخی طوایف قریش در دارالنَّدوه (که محل حل و عقد امور بود) گرد آمدند و هم سخن شدند که داد مظلوم را از ظالم… بیشتر »

حلف الفضول(2)

  علت شکل‌گیری پیمان جوانمردان، واکنش در برابر ظلم و ستم برخی از قریشیان به افراد بی‌یاور در مکه بود.[2] روزی مردی از زَبیدِ یمن با کالای خود به مکه رفت. عاص بن وائل سَهْمی (پدر عمرو بن عاص) کالای وی را خرید، اما در پرداخت قیمت آن تأخیر کرد. مرد یمنی به… بیشتر »

حلف الفضول(1)

  حِلْفُ الْفُضول، نام پیمانی است که میان برخی طوایف قریش در جاهلیت پیش از اسلام، برای حمایت از ستمدیدگان در مکه منعقد شد. بنی هاشم و بنی مطّلب، فرزندان عبدمَناف، بنی زُهرة بن کلاب، بنی تَیم بن مُرَّه، و بنی اسد بن عبدالعُزّی بن قُصَی طوایف شرکت کننده… بیشتر »

نکته هاي مهم درباره رهايي از استرس

  الف) شناسايي منابع استرس در زندگي براي شناسايي منابع واقعي استرس مي‌توان اول از همه نگاهي به عادات و نگرش خود در زندگي داشته باشيد: در مواقع استرس از لحاظ جسمي و روحي چه طور هستيد؟ در لحظات استرس چگونه واکنش نشان مي‌دهيد؟ چه کارهايي در لحظات استرس زا… بیشتر »

تفکر نقادانه چيست؟ و به چه کار زندگي مي آيد؟2

  تفکر نقادانه به چه کار مي آيد؟ واقعيت اين است که در دنياي امروزي ما حجم بسيار زيادي از اطلاعات و پيام از طرق مختلف دريافت مي کنيم. شبکه هاي مختلف تلويزيوني، پيام هاي تبليغاتي، روزنامه ها و مجله ها، شبکه هاي اجتماعي و غيره در حوزه هاي مختلف تخصصي در… بیشتر »

ملاقات بحیرا و پیامبراکرم(ص)

  حضرت محمد (ص) در کودکی، در یکی از سفرهای عمویش به شام، همراه وی بود و در بین راه در محلی به نام بصری، راهبی مسیحی به نام بحیرا نشانه‌های پیغمبری را در او دید و به ابوطالب توصیه کرد که محمد را از آسیب یهودیان که دشمن وی هستند، محافظت کند. چون کاروان از… بیشتر »

تفکر نقادانه چيست؟ و به چه کار زندگي مي آيد؟

  يک رفع اتهام ضروري و تعريفي مقدماتي شايد در وهله نخست وقتي با عبارت تفکر نقادانه مواجه مي شويم معناي واژه نقد و انتقاد کردن به ذهن مان خطور کند که معناي منفي آن عيب جويي کردن و معناي مثبت آن جدا کردن سره از ناسره (خوب از بد) است، اما تفکر نقادانه ربط… بیشتر »

نصيحت كردن در جمع

  امام علي (ع): «نُصحُكَ بَينَ المَلأِ تَقريعٌ » چون كسى را در حضور مردم نصيحت كنى، او را نكوهش كرده‏اى چو خواهى كسى را نصيحت كنى، *** چنان كن كه گويا مديحت كنى‏ نصيحت، نكوهش بود، در ملاء *** پسنديده‏تر باشد اندر خلاء   سيدعطاء اللَّه مجدي‏، هزار گوهر،… بیشتر »

جانشین پیامبر(2)

  رئیس یکی از قبائل که خیلی با فراست بود . بعد از آنکه مقداری با پیغمبر صحبت کرد به قوم خودش گفت اگر این شخص از من می بود «لاکلت به العرب» یعنی من اینقدر در او استعداد می بینم که اگر از ما می بود به وسیله وی عرب را می خوردم. او به پیغمبر اکرم صلی اللّه… بیشتر »

جانشین پیامبر(1)

  در زمانی که هنوز حضرت رسول در مکّه بودند قریش مانع تبلیغ ایشان می شدند . وضع سخت و دشوار بود ، در ماههای حرام مزاحم پیغمبر اکرم نمی شدند یا لااقل زیاد مزاحم نمی شدند ، یعنی مزاحمت بدنی مثل کتک زدن نبود ولی مزاحمت تبلیغاتی وجود داشت . رسول اکرم صلی… بیشتر »

اسناد به خدا

  حـق مرا چون از پليـدي پـاک داشت چون سزد بر من پليدي را گماشت؟ يکي از آفات فرهنگي در جوامع ديني که با ارزش هاي الهي آشنايي کافي ندارند، آن است که هر چه در زندگي آنان از نيک و بد رخ مي دهد را به خداي سبحان نسبت مي دهند و از اين راه خود را از کاستي ها و… بیشتر »

یوشع و صفوراء(1)

  ﺍﺯ امام ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻌﻴﺐ ﺻﻔﻮﺭﺍ ﻫﻤﺴﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﻭﺻﻰ ﺍﻭ ( ﻳﻮﺷﻊ ) ﺧﺮﻭﺝ ﻛﺮﺩ، ﻳﻮﺷﻊ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﻴﺮﻯ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﻮﺳﻰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﻠﺎﺹ ﻛﺮﺩ، ﺟﻤﻌﻰ ﺑﻪ ﻳﻮﺷﻊ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ،… بیشتر »

آمرزش اعرابی

  روزی علی علیه السلام خطاب به یارانش فرمود: سه روز پس از دفن رسول خدا، اعرابی وارد شد و خود را بر روی قبر رسول الله افکند و خاکش را بر سر خود می ریخت و می گفت: ای رسول خدا، گفتارت را شنیدیم و به آن ایمان آوردیم. حقایق را از ناحیه خدا گرفتی و ما هم آنرا… بیشتر »

دیوانه حقیقی!

  رسول اکرم (صل الله علیه وآله): با جمعی از اصحاب خود از جائی عبور میکردند که مردی از کنار ایشان عبور نمود بعضی که او را میشناختند گفتند دیوانه است. ایشان فرمودند: این مرد دیوانه نیست بلکه مبتلا به مرضی است، دیوانه حقیقی آن زن و مردی است که جوانی خود را… بیشتر »

سپاس از هستي

  مطالعات اخير روانشناسي مثبت‌نگر نشان مي‌دهد يكي از ويژگي‌هايي كه انسان‌هايي كه احساس خوبي در زندگي دارند و احساس رستگاري و خشنودي يا خوشحالي و شادماني دروني دارند، اين است كه عادت دارند از زندگي و نعمات آن قدرداني و قدرشناسي نمايند. شكرگزار بودن احساس… بیشتر »

اين بار مهمون من

  هفت يا هشت سالم بودم، براي خريد ميوه و سبزي به مغازه محل باسفارش مادرم رفتم. اون موقع مثل حالا نبود که بچه رو تا دانشگاه هم همراهي کنن! پنج تومن پول داخل يه زنبيل پلاستيکي قرمز رنگ که تقريباً هم قد خودم بود با يه تکه کاغذ از ليست سفارش… ميوه و… بیشتر »

خوش بيني آموخته شده

  نويسنده کتاب يک روانشناس شناختي است که سال هاي زيادي را صرف آزمايشات باليني در مورده ايده «عجز آموخته شده » کرده است. آزمايشات او در دادن شوک هاي الکتريکي ملايم به سگ ها، ثابت کرد که اگر سگ ها باور داشته باشند که در هر حال شوک همچنان به آن ها وارد مي… بیشتر »

عامل روانشناختي اصلي موثر در بهباشي

  عامل روانشناختي اصلي موثر در بهباشي (wellbeing-theory) عبارتند از : 1. خوش بيني 2. دستاوردها 3. روابط مثبت، 4. خواب کافي، 5. تغذيه مناسب 6. معناي زندگي 7. هيجانات مثبت، 8. فعاليت هاي جسماني 9. فعاليت هاي مجذوب کننده،   زهره قرباني، روان شناسي مثبت گرا… بیشتر »

انفاق با دست خود!

  یکی از سرمایه داران مدینه وصیت کرد که انبار خرمای او را پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به بینوایان انفاق کند. پس از مرگ او، رسول خدا تمام خرماها را به فقرا داد، آن گاه یک عدد خرمای خشکیده و کم مغز برداشت و به مسلمانان فرمود: سوگند به خدا که اگر خود… بیشتر »

اعتراف سوسمار!(2)

  در این لحظه سوسمار را از آستین خود بیرون انداخت. پیامبر فرمود: ای سوسمار! سوسمار گفت: «لبیک و سعدیک! ای زینت کسی که به قیامت ایمان دارد». پیامبر فرمود: «چه کسی را می پرستی؟». سوسمار گفت: کسی را که عرش او در آسمانهاست و سلطنت او در زمین و دریاها جاری… بیشتر »

اعتراف سوسمار!(1)

  روزی رسول خدا- صلّی اللَّه علیه و آله- در جمع اصحاب نشسته بود، عرب بادیه نشینی که سوسماری را گرفته و در آستین خود مخفی کرده بود، خدمت پیامبر آمد. اعرابی گفت: «این شخص کیست؟». اصحاب گفتند: «پیامبر خداست». اعرابی گفت: قسم به لات و عزّی، در دنیا هیچ کس… بیشتر »

مستحبات غفلت شكن

  چه كنيم كه تبليغات، تحريكات و جذابيت هاي زياد فضاي مجازي سبب غفلت ما نشود؟ پاسخ: اگر ما بخواهيم به شهري برويم كه مسير آن را بلد نيستيم، پيوسته از مردم و پليس مي پرسيم. با دقت نقشه و تابلوهاي مسير را مي بينيم تا راه را اشتباهي نرويم. براي اطمينان بيشتر… بیشتر »

كتك زدن كودك

  در سفر روستايي، کودکان مشغول قصه خواني بودند، يک پسر بچه نه ساله، گوشه گير و آرام بود. خانمي مراجعه کرد و ضمن اشاره به کودکش گفت: اين بچه اصلا به حرف هام توجه ندارد، خودم و خواهرش را کتک مي زند. مشاور گروه نيم ساعت به اين خانم مشاوره و راهکار ارايه… بیشتر »

عفو عمومی!(2)

  سهيل بن عمرو به نمايندگى از همه مردم مكه گفت: نَقُولُ خَيراً وَنَظُنُّ خَيراً. أخٌ كَرِيمٌ وَابنُ أخٍ كَريمٍ وَقَد قَدَرتَ‏. سخن به خير می گوييم و گمان به خير می بريم، تو برادر بزرگوار و كريم و فرزند برادر بزرگوار و كريمى و اكنون بر ما قدرت يافته اى.… بیشتر »

عفو عمومی!(1)

  هنگامى كه پيامبر (ص) شهر مکه را فتح کرد؛ خطاب به مردم این شهر بیان كرد: هان اى مردم! بد عشيره و همسايگانى براى من بوديد، مرا از اين ديار رانديد و پس از آن در تعقيب من لشكر كشيديد و بر من تاختيد و ناجوانمردانه هجوم آورديد، از آزردن من و اذيت و تبعيد و… بیشتر »

یک مشت خرما!

  در جنگ خندق، مشركين، مدينه را محاصره كردند. در مدينه، آذوقه كمياب شد. و مردم دچار گرسنگى شدند. حضرت پارچه‏اى را گسترد و يك مشت خرما در آن ريخت و دعا كرد. بعد به يك نفر دستور داد كه مردم را براى غذا فراخواند. اهل مدينه جمع شدند و از آن خرما خوردند و… بیشتر »

مديريت و مداخله در بحران

  روزي مردي داخل چاهي افتاد و بسيار دردش آمد. يک روحاني او را ديد و گفت : حتما گناهي انجام داده‌اي. يک دانشمند با پرسش‌هايي عمق چاه و رطوبت خاک آن را برآورد كرد. يک روزنامه نگار در مورد دردهايش با او مصاحبه کرد. يک يوگيست به او گفت: اين چاله و همچنين… بیشتر »

زن شر و شوهرشير سوار

  مى‌گويند در منطقه خرقان، عارف زنده دلى به نام شيخ ابوالحسن خرقانى مى‌زيسته كه آوازه شهرتش تا دوردست‌ها پيچيده بود. يك روز، شخصى طالب حقيقت، از شهرى دور به قصد ملاقات شيخ عازم خرقان مى‌شود تا پندى بگيرد و از كرامات او بهره‌اى ببرد. وى با زحمت فراوان… بیشتر »

هووسازى‏

  يكـى از آفـت‏هاى دانه درشـت در روابط همسـران، «هوو سازي» است. برخـى از همسـران، در روند زندگـى زن و شـوهرى‏شـان، براى‏ همديگر هووهايى مى‏سـازند و با اين كار به زندگى‏شان صدمه مى‏زنند. مثلاً خانم‏ها از فرزندانشان براى شوهرانشان هوو مى‏سـازند؛ به… بیشتر »

فسق یزید!

  در زمانی که معاویه، یزید را با سپاه اسلام به سوی رم فرستاد، لشکریان جلو رفته و دچار آبله و تب شدند؛ ولی یزید با همسرش میان راه ماند، سرگرم می‌گساری شد و اشعاری چنین سرود: از تب و آبله‌ای که به لشکر رسید باکی ندارم، هر گاه در دیر مران در غرفه‌ها بر تخت… بیشتر »

خلاقيت در کودکان

  مهم ترين نشانه هاي خلاقيت در کودکان که به تست خلاقيت هم احتياجي ندارند اشاره مي کنيم: نشانه اول: آن ها به راحتي و بدون اين که ترسي را در خود احساس کنند نظرات و پيشنهادات خود را در کلاس بيان مي کنند. ويژگي اي که در بسياري ديگر از کودکان هم سن و سال آن… بیشتر »

بارش باران بواسطه استخوان(3)

  تمامى مردم از اين ماجرى در حيرت و تعجّب قرار گرفته و با يكديگر مشغول صحبت چون و چرا شدند. و معتمد عبّاسى به امام عليه السلام خطاب كرد و اظهار داشت : ياابن رسول اللّه ! اين چه معمّاى مرموزى بود؟! و چرا ديگر باران قطع شد و ديگر نيامد؟! امام حسن عسكرى… بیشتر »

زن شر و شوهرشير سوار

  مى‌گويند در منطقه خرقان، عارف زنده دلى به نام شيخ ابوالحسن خرقانى مى‌زيسته كه آوازه شهرتش تا دوردست‌ها پيچيده بود. يك روز، شخصى طالب حقيقت، از شهرى دور به قصد ملاقات شيخ عازم خرقان مى‌شود تا پندى بگيرد و از كرامات او بهره‌اى ببرد. وى با زحمت فراوان… بیشتر »

تخریب کعبه!

  یکی از رویدادهای مهم در تاریخ اسلام، حمله سپاه یزید بن معاویه به شهر مکه و هتک حرمت کعبه است. در پی امتناع عبدالله بن زبیر از بیعت با یزید، سپاهی به فرماندهی حصین بن نمیر برای مبارزه با او عازم مکه شد. در ماه محرم سال ۶۴ هجری به مکه رسید و در ربیع… بیشتر »

تکنيک آموزش جرأت مندي

  آموزش جرأتمندي هم در حيطه رفتاري و هم در حيطه شناختي بکار گرفته مي شود. آموزش جرأتمندي با ترغيب مُراجع به اينکه تا جايي که به ديگران صدمه اي نرساند و حقوق آنان را مورد تعرض قرار ندهد، بايد از حقوق خود دفاع کند، تغيير اساسي در نظام باور مُراجع ايجاد مي… بیشتر »