آرشیو برای: "شهریور 1397"

مهارت ها و آداب دوستي

  نياز به دوست و فضاي صميمانه دوستي در انسان‌ها انکارناپذير است. احساس تنهايي يکي از شکننده‌ترين حالات رواني است. دوستي و دوستان تحمّل پذيري آدمي را در برخورد با سختي‌هاي زندگي بالا مي‌برند . طبق تحقيقات پژوهشگران بيماراني که دچار يک نوع بيماري لاعلاج… بیشتر »

هانی بن عروه

  او مانند پدر خود عروه، یکی از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و پیری سالخورده بود. او و پدرش از شخصیت های بنام شیعه تلقی می شدند. هانی در جنگ های سه گانه امیرالمؤمنین علیه السلام (جمل، صفّین و نهروان) در رکاب آن حضرت حضور داشت. ابن سعد در طبقات می… بیشتر »

مسلم بن عقیل در کوفه

  چرا قیام مسلم درکوفه با شکست روبروشد؟ بیشتر نویسندگان ، باتوجه با اطلاعات موجود در منابع، در علت‌یابی شکست قیام مردم کوفه هنگام حضور مسلم در این شهر، به نقش سیاست‌های عبیدالله بن زیاد در ایجاد وحشت در بین مردم کوفه و نیز ساختار اجتماعی کوفه که مانع… بیشتر »

آرامش آگاهانه

  پرسش: شيطان ناپيدا است و تصور خطرناك بودنش براي زندگي، آرامش ذهني را مي‌گيرد براي دفع شيطان و لشكرش از زندگي زناشويي و حفظ آرامش چه بايد كرد؟ پاسخ: نگراني آگاهانه هزار شرف دارد به نگراني غافلانه جاهلانه آميخته شده به اوهام و خيالات و اشباح. شناخت و… بیشتر »

حديث درباره عُمر و زندگي

  11ـ «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: إنَّ ماضي يَومِكَ مُنتَقِلٌ و باقيهِ مُتّهمٌ فَاغتَنِمْ وَقتَكَ بِالعَمَلِ! ديروز که گذشت و به فردا هم اطمينان نيست، امروزت را با اعمال صالحه غنيمت شمار! (شرح غرر، ج 2، ص 507) 12ـ «امام جعفرصادق (عليه‌السلام)»:… بیشتر »

نامه دعوت

  چرا مسلم بن عقیل امام حسین را به کوفه دعوت کرد؟ در کوفه ۱۲ هزار نفر بامسلم بن عقیل به نمایندگی از امام حسین(ع) بیعت کردند و برای همراهی امام اعلام آمادگی کردند.[1] برخی تعداد بیعت کنندگان را ۱۸ هزار نفر[2] و برخی بیش از ۳۰ هزار نفر[۳] نیز نوشته‌اند.… بیشتر »

من آغازكننده جنگ نخواهم بود.!

  پیک عبیدالله بن زیاد نامه ای برای حر بن یزید ریاحی آورد. ابن زیاد خطاب به حر نوشته بود که:«چون نامه من به تو رسید و فرستاده من نزد تو آمد، بر حسین(ع) سخت گیر، و او را فرود نیاور؛ مگر در بیابان بی حصار و بدون آب! به فرستاده ام دستور داده ام از تو جدا… بیشتر »

يا علي اصغر حسين(ع)

امام حسين (ع) و عشق به خانواده

  در باره شهادت امام حسين (ع) فراوان گفته شده است، و هرچند، هراندازه گفته شود، باز هم حق آن حماسه ادا نخواهد شد، اما اگر محاسبه اي از عمر امام حسين (ع) داشته باشيم، يعني 57 سال، عاشورا در عين عظمت محتوا، به لحاظ زماني بخش کوچکي از عمر آن حضرت است. اين… بیشتر »

شناخت حضرت سکينه

  تا ظهر روز يازدهم عمر سعد ملعون ماند كه كشته‌ها را جمع كند و براي آنها نماز بخواند؛ ولي عصر عاشورا گفت «مَنْ‏ يَنْتَدِبُ‏ لِلْحُسَيْنِ»[1] كيست كه پاسخ اين نداي ما را دهد و بر بدن مطهر حسين اسب بتازد؟ كه آنها گفتند «نَحْنُ‏ رَضَضْنَا الصَّدْرَ بَعْدَ… بیشتر »

دلها با شماست و شمشيرها با بنى اميه!

  كاروان كربلا به حركت خود ادامه داد تا به «صفاح» رسيد و در آنجا فرزدق شاعر به ملاقات امام شتافت و عرض كرد: هر چه از خدا مى‏خواهيد، خداوند به شما عطا كند. امام حسين عليه‏السلام رو به او كرده گفت: براى من از مردم عراق صحبت كن. فرزدق گفت: از مرد آگاهى… بیشتر »

تقويم تاريخ شيعه

امروز مصادف با6 محرم وقايع زير به وقوع پيوست شهادت حضرت يحيي(ع) - نازل شدن عذاب بر بني اسرائيل - وفات سيدرضي مولف نهج البلاغه(406ق) - دعوت حبيب بن مظاهر از طايفه اي از بني اسد براي پيوستن به سپاه امام که 90نفر از آنها به پا خاستند ولي در ميانه راه از… بیشتر »

بيانات رهبري

در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن… بیشتر »

بيانات رهبري

در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن… بیشتر »

نگراني سكينه

پس از واقعه عاشورا، سکينه و ديگر بانوان به اسارت دشمن در آمده و همراه با کاروان اسرا به کوفه و شام برده شدند. در توصيف چگونگي ورود اسراي اهل بيت(ع) به شام از يکي از اصحاب پيامبر اکرم(ص) به نام سهل بن سعد ساعدي روايت شده که روز ورود اسرا به شام مردي را… بیشتر »

هرکه عزم کربلا دارد بسم الله!

امام عليه‏السلام چون به «تنعيم»(1) رسيد، در آنجا قافله‏اى را مشاهده نمود كه از يمن مى‏آمدند، پس از اهل آن قافله شترانى را براى اثاثيه خود و يارانش اجاره نمود و به آنها گفت: هر كسى مى‏خواهد با ما همراه شود، ما كرايه او را پرداخت نموده و صحبت او را نيكو… بیشتر »

حُسن ظن و خوش‌بيني در احاديث

  1 «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»: إنَّ حُسنَ الظَّنِّ مِنَ العِبادَةِ. حسن ظن و خوش‌بيني انسان خود يكي از مصاديق عبادت است. (شهاب‌الاخبار، ص 357) 2 «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: أَفضَلُ الوَرَعِ حُسنُ الظَّنِّ. حسن‌ظن و خوش‌بيني… بیشتر »

خروج از بن بست مشاجرات

  پرسش: اگر شوهرم به هر دليلي مشاوره را نپذيرفت چه كنم؟ پاسخ: تفاهم 75 درصدي در زندگي مشترك مطلوب است و براي حل اختلافات بايد از مذاكره، افزايش آستانه تحمل، شكيبايي، سازگاري، رفاقت، ايثار، همياري، همدلي، بخشش( نه گذشت)، پذيرش تفاوت‌ها( نه تحمل تفاوت… بیشتر »

پناه دادن به دشمن

  خانواده مروان بن حکم، در مدينه بودند. در آستانه فاجعه حرّه که مردم مدينه مروان را که حاکم امويان در مدينه بود از مدينه بيرون انداختند، مروان از عبدالله بن عمر تقاضا کرد که به خانواده اش پناه بدهد ولي عبدالله بن عمر نپذيرفت. هيچ کس قبول نمي کرد که به… بیشتر »

امام علی(ع) و کربلا2

  ابو حِبره نقل کرده است: با على(علیه السلام)همراه شدم تا به کوفه رسیدیم. در کوفه به منبر رفت و خدارا سپاس و ستایش گفت و آن گاه فرمود: «هنگامى که نوادگان پیامبرتان در میان شما گرفتار شوند، چه خواهید کرد؟». گفتند: در راه آنان، آزمایش نیکویى خواهیم داد.… بیشتر »

امام علی(ع) و کربلا1

  ابو عبد الله جَدَلى نقل کرده است: بر امیر مومنان(علیه السلام)، وارد شدم و حسین(علیه السلام) در کنارش بود. با دست بر شانه حسین(علیه السلام) زد و فرمود: «این، کشته خواهد شد و هیچ کس کمکش نخواهد کرد». گفتم: اى امیر مومنان! به خداسوگند، روزگار بدى خواهد… بیشتر »

گريستن امام علي (ع)به مصيبت امام حسين(ع)

على(علیه السلام) – هنگامی که به سمت صفین حرکت کرد - چون به دِیر کَعب رسید، فرود آمد و باقى مانده روز و نیز شب را در آن مکان گُذراند. صبحگاهان حرکت نمود، تا اینکه به کربلا رسید، سپس به کرانه فرات نظر افکند. آنگاه به ابن عباس فرمود: «ابن عبّاس! آیا این… بیشتر »

امام علي (ع)و كربلا

ابو عبد الله جَدَلى نقل کرده است: بر امیر مومنان(علیه السلام)، وارد شدم و حسین(علیه السلام) در کنارش بود. با دست بر شانه حسین(علیه السلام) زد و فرمود: «این، کشته خواهد شد و هیچ کس کمکش نخواهد کرد». گفتم: اى امیر مومنان! به خداسوگند، روزگار بدى خواهد… بیشتر »

احكام محرم

حکم تصرف در اموال و هدایای مردمی به عزاداری چیست؟ اموال و هدایای مردمی به عزاداری: الف) در نوع مصرف آن، به مسئول هیئت یا حسینیه، اختیار کامل داده شده باشد طبق اختیار تام در عزاداری مصرف می‌شود. ب) مورد مصرف مشخص شده باشد (مثلاً هزینه چای، هزینه مداح و… بیشتر »

علل گرايش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر

  تا به حال به اين مسئله فکر کردين که چطور يک نفر به مواد مخدر معتاد مي‌شه؟ آيا به نتيجه خاصي هم رسيدين يا نه؟ در اين مقاله علل مختلف گرايش جوان‌ها را به مواد اعتياد آور بررسي مي‌کنيم. بسياري از جوان‌ها و حتي پدر و مادرها فکر مي‌کنن که دليل اعتياد فرد،… بیشتر »

عشق يعني حسين(ع)

باز محرم آمد

پیش گوئی امام علی(ع) از ماجرای کربلا

على(علیه السلام) چون به کربلا رسید توقّف کرد. به وى گفته شد: اى امیر مومنان! این جا کربلاست. على(علیه السلام) فرمود: «جاىِ کَرب و بلاء(اندوه و آسیب )!». سپس با دست خویش به مکانی اشاره کرد و فرمود: «این جا باراندازشان است و استراحتگاه شتر انشان است». آن… بیشتر »

هدايت با تخم پرنده

عبدالله دیصانی به خانه امام صادق(ع) رهسپار شد و اجازه ورود طلبید، و به او اجازه داده شد، او به محضر آن حضرت رسید و نشست و گفت: ای جعفر بن محمد! مرا به معبودم راهنمائی کن. امام: نامت چیست؟ عبدالله، بیرون رفت، نامش را نگفت، دوستانش به او گفتند: چرا نامت… بیشتر »

مديريت دعواهاي خانوادگي2

7. تکنيک حفظ آرامش وقتي اختلاف و درگيري اوج مي گيرد، حفظ آرامش دشوار است. وقتي مشاجره و رد و بدل شدن عبارت ها و کلمات نامناسب افزايش مي يابد و خشم بر دو طرف مستولي مي شود، نتيجه اي جز بروز احساس هاي بد و آسيب ديدن ندارد. بهترين راه براي مهار مشاجره و… بیشتر »

مديريت دعواهاي خانوادگي1

پرسش: براي مديريت دعواهاي خانوادگي چکار کنيم؟ پاسخ: هنگام مشاجره و درگيري مجموعه اي از علائم جسمي مانند ضربان سريع قلب، عرق کردن کف دست ها، سرگيجه ها، خشم، دلشوره و گرفتگي عضلات بروز مي کند. حل تعارض از مهارت هاي بين فردي است که مي توان به شيوه اي نظام… بیشتر »

وصيت هوشمندانه

ابو ایوب نحوی می گوید: منصور در نیمه های شب مرا طلبید به نزدش رفتم دیدم روی کرسی (صندلی) نشسته و شمعی در برابرش است و نامه ای در دست دارد، وقتی که بر او سلام کردم نامه را به طرف من انداخت و گریه می کرد، به من گفت: این نامه محمد بن سلیمان (والی مدینه)… بیشتر »

تئوري پنجره شکسته و کاربرد روانشناختي آن

تئوري پنجره شکسته يک تئوري معروف در حوزه جرم شناسي است. اين تئوري مي گويد: فرض کنيد تعداد اندکي از پنجره هاي يک ساختمان شکسته باشد ، اگر اين پنجره ها براي مدت طولاني درست نشوند، خرابکاران ميل بيشتري براي شکستن ساير پنجره ها پيدا مي کنند و تعداد بيشتري… بیشتر »

شكر نعمت نعمتت افزون كند

یكى از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام نقل کرده است: روزى در مِنى و عرفات در حضور آن حضرت مشغول خوردن انگور بوديم، كه فقيرى آمد و تقاضاى كمك كرد. حضرت يك خوشه انگور به آن فقير داد، فقير گفت: انگور نمى خواهم، چنانچه درهم و دينارى داريد، كمك نمائيد؟ امام… بیشتر »

-جملاتى كه بايد از آن پرهيز كرد!

برخى جملات ميتوانند براى شما مشكلاتى ايجاد كنند؛ به خصوص زمانى كه آنها را بدون فكر كردن در مورد معناى واقعى شان به كار ميبريد… براى مثال، كلمه نتوانستن را در نظر بگير. تا به حال شده كه به خودت بگويى: ” نميتوانم…” مثل اين جمله:… بیشتر »

هنر گفتگوي كوتاه2

.در زمان معارفه، دقت کافي داشته باشيد و سعي کنيد نام‌ها را به خاطر بسپريد تا در طول مکالمه، پيوسته از آن‌ها استفاده كنيد. 9.اگر کسي کارت ويزيت خود را به شما تعارف کرد، آن‌را به عنوان يک هديه قبول کنيد. با هر دو دست آن‌را بگيريد و مدتي به آن نگاه کنيد و… بیشتر »

بیعت کنندگان با حضرت مسلم در کوفه

تعداد کوفیان بیعت کننده با مسلم بن عقیل نیز در منابع تاریخی متفاوت نقل شده است. بسیاری از منابع، آمار بیعت کنندگان را ۱۸هزار نفر نوشته‌اند.[1] برخی ۱۲هزار نفر[2]نوشته‌اند. در خبری به نقل از امام باقر(ع) آمار بیعت کنندگان ۲۰ هزار نفر بیان شده است.[3] ابن… بیشتر »

تعداد نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع)

مورّخان، آمار نامه‌هایی که در مکه به دست امام حسین(ع) رسید، گوناگون نوشته‌اند: 1.گروهی تعداد نامه‌ها را ۱۵۰ نامه نوشته‌اند که هر نامه متعلق به یک یا دو و یا چهار نفر بوده است.[۱] 2.طبری، تعداد نامه‌ها را حدود ۵۳ نامه دانسته است.[۲] 3.بلاذری ۵۰ نامه… بیشتر »

هنر گفتگوي كوتاه1

  توانايي برقراري ارتباط با ديگران از راه گفت‌وگوهاي کوتاه، هنري است كه شرايط رسيدن به موقعيت‌هاي بهترِ براي با ديگران بودن و تعامل با آنها را فراهم مي‌كند. راه‌کارهاي زير را براي برقراري يک مکالمه کوتاه، مختصر و مفيد به شما پيشنهاد مي‌كنيم: 1.اولين… بیشتر »

هنر گفتگوي كوتاه1

  توانايي برقراري ارتباط با ديگران از راه گفت‌وگوهاي کوتاه، هنري است كه شرايط رسيدن به موقعيت‌هاي بهترِ براي با ديگران بودن و تعامل با آنها را فراهم مي‌كند. راه‌کارهاي زير را براي برقراري يک مکالمه کوتاه، مختصر و مفيد به شما پيشنهاد مي‌كنيم: 1.اولين… بیشتر »

غدير خم

  چرا غدیر خم به این نام خوانده شده است؟ واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند «آبگیر»،[1] «قطعه‌ای از آب»،[2] و «جای جمع شدن آب باران».[3] غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» وجود دارد که در زمان… بیشتر »

مكان غدير

  مکان غدیر خم طبق محاسبات امروزه در کجا واقع می شود؟ بر اساس مشاهده‌هاى اخیر و بازدید از مکان غدیر روشن شده است که فاصله مکه تا جحفه با جاده کنونى حدود 180 کیلومتر است. در نقشه‌هاى امروزى عربستان، شهر رابغ در کنار دریاى سرخ واقع شده است. این شهر فاصله… بیشتر »

زمان غدير

 جریان غدیرخم در چه زمانی و در چه ساعتی از روز اتفاق افتاده است؟ در مورد تاریخ غدیر؛ اکثر منابع شیعه و سنی، این رویداد بزرگ را در هیجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت دانسته‌اند.[1]. ابن-کثیر در گزارش خود آورده است که جریان غدیر در روز یکشنبه بوده است.[2]علاوه بر… بیشتر »

دانش آموز ديرآموز

در يکي از سفرهاي روستايي وقتي با دانش آموزان مي خواستم گفتگو و کندوکاو داشته باشم، اشاره به يکي از دانش آموزان کردم و گفتم: شما بگو. معلم گفت: ايشون ذهنش خوب نيست از ديگري بخواه جواب بده. چندبار نسبت به دانش آموزان ديگر همين رفتار را تکرار کرد. وقتي اين… بیشتر »

هرگز دعا نمی کنم!

«شخصي با اضطراب و هيجان خاصي به حضور امام صادق (عليه السلام) آمد و گفت: درباره من دعايي بفرماييد تا خداوند به من وسعت روزي عنايت کند که خيلي فقير و تنگدست هستم. امام فرمود: هرگز دعا نمي کنم مرد گفت: چرا دعا نمي کني. امام در پاسخ فرمود: براي اينکه خداوند… بیشتر »

حضرت ابراهيم و مراعات حال همسر اول

حضرت ابراهيم (عليه السلام) پسر تارخ، پدر جماعت بسيار و محبوب و دوست خدا (خليل الله) از پيامبران اولوالعزم بوده و رسالتي جهاني داشته است. طوري كه هر سه دين توحيدي جهان امروز (اسلام، مسيحيت و يهوديت) را اديان ابراهيمي مي نامند. از آن حضرت به بزرگي و عظمت… بیشتر »

ايرج ميرزا هم ايرج ميرزاي قديم

گويند مرا چو زاد مادر سينه به دهان گرفتن آموخت شبها بر گاهواره ي من بيدار نشست و خفتن آموخت دستم بگرفت و پا به پا برد تا شيوه ي راه رفتن آموخت يک حرف و دو حرف بر زبانم الفاظ نهاد و گفتن اموخت لبخند نهاد بر لب من بر غنچه ي گل شکفتن آموخت پس هستي من ز… بیشتر »

كسب روزي

«شخصي امام صادق (عليه السلام) را مشاهده کرد که در مزرعه خويش مشغول بيل زدن است و عرق زيادي کرده، به طوري که پيراهن آن حضرت خيس شده است. شخص با ديدن اين منظره به ايشان گفت: اگر اجازه بدهيد من اين کار را انجام مي دهم تا شما استراحت فرماييد. امام صادق… بیشتر »

كوچولوهاي معتاد...كودک و تلويزيون...

شناسايي معتادان اگر كودكتان را از تماشاي تلويزيون بازداشتيد و با واكنش‌هاي منفي و رفتارهاي پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگي و ناتواني در کنار آمدن با اوقات بيکاري‌اش روبه‌رو شديد؛ اگر فرزندتان زمان زيادي را براي تماشاي تلويزيون صرف مي‌کند؛ اگر برنامه جذابي… بیشتر »

خود را بشكن

خود را بشکن شير آن است که… يکي را در پيش رسول (ص) مي گفتند که وي بسيار نيرومند است. گفت: چرا؟ گفتند: با هر که کشتي گيرد، وي را بيفکند و بر همه کس غالب آيد. رسول (ص) گفت: قوي و مردانه آن کس است که بر خشم خود غالب آيد، نه آن که کسي را بر زمين… بیشتر »

بند كفش

 امام صادق (عليه السلام) به همراه برخي ياران به راهي مي رفت که در اين راه بند کفش امام پاره شد. به طوري که کفش ها از پاي حضرت در مي آمد و راه رفتن را براي ايشان مشکل کرده بود. امام پس از مقداري که راه رفت، ايستاد و کفش ها را در آورده و به دست گرفت و پا… بیشتر »

شفاي بيمار

 عبد الواحد بن زید می‌گوید: به حجّ رفته و در حال طواف بودم که کنار رکن یمانى، دو زن را دیدم که یکى به دیگرى می‌گفت: نه، به حق کسى که به جانشینی انتخاب شد و کسى که به مساوات حکم می‌کرد و عادلانه قضاوت می‌نمود، همسر فاطمه زکیّه، رضیّه و مرضیّه، این‌گونه… بیشتر »

تبدیل شدن سنگ ریزه به جواهر!

امام علی(ع) و گروهی از پیروانش در مسجد کوفه بودند که مردی خطاب به حضرتشان گفت: پدر و مادرم فدایت! عجیب است که دنیا در دست دشمنانتان بوده و شما از آن بهره‌ای ندارید! حضرت فرمود: «گمان می‌کنی ما دنیاطلبیم اما به آن دست نمی‌یابیم؟!»، آن‌گاه مشتی از… بیشتر »

مگر بچه بدي مي‏کند؟!

نوه حضرت امام نقل مي ‏کند:«گاهي اوقات که من نزد امام مي‏رفتم و پسرم را نمي‏بردم، مي‏گفتند حسين را نياوردي؟ مي گفتم چون پسر من خيلي شيطوني و بدي مي‏کند. مي‏گفتند حسين بدي مي‏کند؟ خوب بچه بايد بدي کند، تازه اين‏ها بدي نيست، بچه بايد اين کار را بکند، شما… بیشتر »

برداشتن سنگ بزرگ

 امام علی(ع) با سپاهیانش به صفین می‌رفت که در بیابان تشنه شدند و تلاش و جست‌وجویشان برای یافتن آب نتیجه‌بخش نبود. امام جایی را معیّن کرد و فرمود: «برای دستیابی به آب، این‌جا را حفر کنید». آنان نیز کندند تا به سنگ بزرگی رسیده و متوقف شدند و به حضرتشان… بیشتر »